— Panu Laturi

Nyt punnitaan puolueiden vastuullisuus

Euroopan rahoitusjärjestelmä on vaikeuksissa. Tilanne alkoi Kreikasta, jatkui Irlantiin ja nyt vuorossa on Portugali. Joudumme tekemään vaikeita päätöksiä. Näissä päätöksissä punnitaan se, mitkä puolueet ovat vastuullisia. Vastuullista ei ole vaalivoittoa tavoitellessa kerätä pikavoittoja, jotka riskeeraavat koko Euroopan talouden.

Euroopan unionin taloudellinen vakaus ja se, että unioni nyt selviää tästä tilanteesta, on Suomen etu. Euroon liittyminen on ollut Suomelle hyvä päätös. Se on taannut meille alhaisen korkotason sekä talouden vakauden. Suomen talous on hyvin vientiriippuvainen, ja siksi koko Euroopan taloudellinen tilanne vaikuttaa siihen, miten Suomella taloudellisesti menee.

Me haluamme tukea Euroopan unionia ja euroa. Suomella ei ole yksinkertaisesti varaa siihen, että Euroopassa alkaa uusi lama. On Suomen ja suomalaisten etu mutta myös kaikkien muiden eurovaltioiden etu, ettei Eurooppa ajaudu taantumaan.

SDP on puhunut sijoittajavastuusta väliaikaisessa vakausmekanismissa. Sijoittajavastuu on tulossa pysyvään mekanismiin. Me tarvitsemme väliaikaisen mekanismin sillaksi nykytilanteen ja pysyvän mekanismin välillä. On käytännössä varmaa, että väliaikaiseen mekanismiin sijoittajavastuuta ei tule, koska se ei ole saanut kannatusta muualla Euroopassa. Edelleen on epäselvää, onko SDP tosissaan vastustamassa väliaikaista mekanismia, vai onko kyseessä vain demareiden vaalilupaus, joka petetään heti vaalien jälkeen.

Jos SDP on tosissaan, linja osoittaa suurinta vastuuttomuutta mitä olen puolueelta nähnyt. Silloin kyseessä on poliittisten irtopisteiden kalastelu koko Euroopan unionin kustannuksella.

Kysyn, ovatko demarit valmiita siihen, että Lipposelle ja vanhalle Eurooppa-mieliselle SDP:lle tärkeä euro hylätään? Onko SDP sitä mieltä, että juuri Suomen pitäisi kaataa EU:n väliaikainen rahoitusmekanismi? Vastustaako SDP loppuun saakka väliaikaista mekanismia, kun sijoittajavastuuta ei siihen tule?

Väliaikaisen mekanismin kaatuminen tarkoittaisi käytännössä sitä, että euro ja samalla koko EU joutuisi kestämättömään tilanteeseen. Sijoittajavastuun vaatimus voi aiheuttaa ennakoimatonta paniikkia sijoittajien keskuudessa ja siten tiukentaa lainahanoja entisestään. Portugalin pankkien kaatuminen tuottaisi tappiota koko muulle euroalueelle, sillä sen pankkien suurin velkoja on Euroopan keskuspankki. Se vaikeuttaisi entisestään myös Espanjan tilannetta.

Suomelle demareiden muista Euroopan maista poikkeava linja merkitsisi sitä, että meidän pitäisi käytännössä harkita lähtemistä eurosta tai vähintään vaikutusvaltamme olisi tulevaisuudessa lähellä nollaa.

Euroopan unioni on vihreille tärkeä. Yksittäinen maa on liian pieni toimija, jos halutaan tosissaan puuttua kansainvälisen talouden ongelmiin tai ilmastonmuutokseen. On Suomen vientiteollisuudessa toimivien yritysten ja työntekijöiden etu, että euro pysyy pystyssä.

Vasemmistoliiton ja perussuomalaisten olisi hyvä huomata, että jos euron ongelmat johtavat eurooppalaiseen taantumaan, se tulee koskettamaan kaikista voimakkaimmin kaikkein köyhimpiä ja pienituloisimpia suomalaisia. Tämäkö on tavoitteenne?

Me Vihreät kannamme vastuuta yhdessä muiden vastuullisten puolueiden kanssa. Se on raskasta, mutta kriisit näyttävät, millä puolueilla on kanttia tehdä vaikeita päätöksiä. Myös vapaamatkustajat on helppo tunnistaa kriisissä.