— Panu Laturi

Vihreät haastaa kaikki puolueet avaamaan vaalirahoituksensa

Vihreät julkisti tänään alkaneen ennakkoäänestyksen kunniaksi puolueen, piiri- ja liittojärjestöjen sekä ehdokkaidensa vaalirahoituksen. Haluamme haastaa myös muut puolueet avoimuustalkoisiin: vaalirahoitus antaa äänestäjälle mahdollisuuden arvioida ehdokkaansa taustoja ennen äänestyspäätöksen tekemistä.

Vihreä vaalirahoitus on avointa kautta linjan. Puolueen ja piirien lisäksi tähän mennessä 221 kansanedustajaehdokkaan vaalirahoitusilmoitus on luettavissa valtiontalouden tarkastusviraston sivuilta. Luku on noin 96 prosenttia kaikista vihreistä ehdokkaita. Loputkin ehdokkaat tekevät ennakkoilmoituksensa vaalipäivään mennessä.

Vihreiden eduskuntavaalikampanjaa on rahoitettu muun muassa puoluetuella, lainarahalla sekä lahjoituksilla. Puolueen valtakunnallinen kampanja on maksanut tähän mennessä 377 500 euroa euroa. Suurimmat kuluerät ovat ulkomainonta, mainonnan suunnittelu sekä vaalilehti ja muut painetut aineistot.

Vihreiden piirijärjestöjen kampanjoiden yhteishinnaksi on tulossa 376 231 euroa ja ehdokkaiden kampanjoiden yhteissumma on noin 467 000 euroa. Ehdokkaiden kampanjabudjetin keskiarvo on noin 2 100. Kampanjabudjetit vaihtelevat muutamasta satasesta 45 000 euroon. Luvut pohjautuvat ennakkoilmoituksiin. Tarkemmin vaalirahoitukseemme voi tutustua esimerkiksi tässä osoitteessa: www.vihreat.fi/rahoitus/eduskuntavaalit2011.

On tärkeää, että puolueet kertovat paitsi oman valtakunnallisen vaalikampanjansa, myös piirien ja ehdokkaiden rahoituksen. Kuten Vihreidenkin luvuista huomaa, vasta näiden kolmen yhdistelmä kertoo puolueen vaalikampanjan todellisen koon.

Avoimuus on ollut meille aina tärkeää: teimme ensimmäisen esityksen vaalirahoituksen avaamisesta jo yhdeksänkymmentäluvulla, jolloin Suomesta puuttui avoimuus kokonaan. Omalla esimerkillämme haluamme osoittaa, ettei ennakkoilmoitusten saaminen kokoon ennakkoäänestykseen mennessä ole mahdoton tehtävä. Siksi onkin outoa, että esimerkiksi ministereistä omat ilmoituksensa oli tähän aamun mennessä tehnyt vain kaksi: vihreät ministerit Sinnemäki ja Brax.

Hallituksessa Vihreät ovat tehneet hartiavoimin töitä avoimuuden lisäämiseksi. Kuluvalla hallituskaudella on sorvattu uusi vaalirahoituslaki ja tiukennettu kansanedustajien lahjusrikoksia koskevia säädöksiä. Tehtävää kuitenkin vielä riittää ja esimerkiksi vaalirahoituslain toteutumista ja toimivuutta täytyy seurata. Jos ennakkoilmoituksia ei vapaaehtoisesti täytetä, lienee ajan kysymys, koska sitä aletaan laissa vaatia.