— Panu Laturi

Vihreät pärjäsi mahtavasti nuorisovaaleissa

Varsinaista vaalipäivää odotellessa Vihreille kantautui ilouutisia nuorten varjovaaleista. Jos nuoret saisivat päättää, Vihreät olisi toiseksi suurin puolue ja saisi eduskuntaan 36 kansanedustajaa. Edellä olisi vain Kokoomus 38 kansanedustajalla.

Tulos ei ole mikään pikkujuttu, sillä nuorisovaaleissa äänesti 28 200 alle 18-vuotiasta eri puolilla Suomea. Ympäristönsuojelu, suvaitsevaisuus, eurooppalaisuus ja avoimuus ovat vihreitä arvoja, joille on selvästi kannatusta nuorten keskuudessa. Nuoret suhtautuvat tulevaisuuteen avoimin mielin.

Vihreät oli nuorisovaaleissa kaikkein suosituin puolue Helsingissä, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla.

Vihreitä ääniharavia olivat Pirkanmaalla Olli-Poika Parviainen, Oulussa Otto Simola ja Lapissa Miikka Keränen. He olivat vaalipiiriensä listojen äänestetyimmät ehdokkaat. Muissakin vaalipiireissä vihreitä ehdokkaita oli kärjen tuntumassa.

Varjovaalit kertovat toivoakseni hyvää Suomen poliittisen järjestelmän ja äänestysaktiivisuuden tulevaisuudesta. Nykyisin alle 30-vuotiaiden äänestysaktiivisuus on kansainvälisesti vertaillen alhainen. Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry tekee tärkeää työtä järjestäessään nuorisovaaleja. Varjovaalit korostavat politiikan tärkeyttä. Neljän vuoden päästä nyt varjovaaleissa äänestäneet pääsevät valitsemaan uutta eduskuntaa. Toivottavasti heistä mahdollisimman moni käyttää tätä oikeuttaan.

Varjovaalien tulokset verkossa