— Panu Laturi

Hyvä me! Jo yli 50 prosenttia jäsenistä äänestänyt puheenjohtajavaalissa

Hyviä uutisia Vihreiden puheenjohtajaäänestyksestä: Posti toimitti puoluetoimistolle tänään reilut 200 äänestyskuorta. Se tarkoittaa, että vähän yli 53 prosenttia jäsenistämme on tähän mennessä äänestänyt suosikkiaan puheenjohtajaksi. Ääniä on saapunut perille kaikkiaan 3 784 kappaletta. Kuoret siis avataan ja tulos lasketaan Kuopion puoluekokouksessa viikon kuluttua lauantaina.

Vihreät tekee äänestyksellään historiaa, sillä olemme ensimmäinen eduskuntapuolue, joka valitsee puheenjohtajansa jäsenäänestyksellä. Jokainen puolueen jäsen on äänioikeutettu. Yhdistyslainsäädännön takia äänestys on virallisesti neuvoa-antava, mutta käytännössä puoluekokouksen olisi hyvin vaikea poiketa äänestyksen tuloksesta.

Olen ylpeä siitä, että me olemme jäsendemokratian uranuurtajia. On tärkeää, että puolue kuuntelee tarkasti jäsenistönsä näkemyksiä. Esimerkiksi ennen hallitusneuvottelujen aloittamista me kysyimme jäseniltä, kannattavatko he neuvotteluihin osallistumista. Tulos oli selvä: päätöstä tuki lähes 90 prosenttia jäsenistä. Vastaavia kyselyjä täytyy tehdä jatkossakin. Jokaisen äänen tulee kuulua puolueen toiminnassa.

Tänään on viimeinen päivä postittaa puheenjohtajaäänestyksen kirjekuori. Kuoren postittaminen tänään takaa, että se ehtii perille ajoissa. Jos kuitenkin myöhästyit, ei hätää. Ykkösluokan postissa kirje ennättänee perille vielä ensi viikollakin. Mahdollista on myös tuoda kirje suoraan puoluetoimistolle. Äänestyskuoren on oltava puoluetoimistolla viimeistään keskiviikkona 8.6. kello 16.

Jos et ole vielä äänestänyt, nyt on aika tarttua kynään ja kirjoittaa äänestyslappuun ehdokkaiden nimet suosituimmuusjärjestyksessä. Ehdokkaiden esittelyt ja äänestysohjeet löytyvät osoitteesta vihreat.fi/jasenaanestys.

Lauantaina 11.6. sitten selviää, haluavatko jäsenet puheenjohtajaksi Outi Alanko-Kahiluodon, Mika Flöjtin, Ville Niinistön vai Anni Sinnemäen. Sitä odotellessa!