— Panu Laturi

Vihreät avasivat ohjelmansa jäsenistölle

Vihreät päättivät eilen muuttaa radikaalisti tapaa, jolla puolueen kannat muodostetaan. Tästedes jokaisella Vihreiden jäsenellä on mahdollisuus esittää muutoksia puolueen voimassaoleviin näkemyksiin.

Poliittinen puolue määrittelee, mitä mieltä se on maailman asioista, tekemällä ohjelmia. Niiden tehtävänä on kertoa siitä tulevaisuudesta, johon puolue pyrkii. Siksi Vihreillä on lukuisia kattavia ohjelmia, jotka kertovat, mitkä ovat Vihreiden kannat esimerkiksi ympäristöpolitiikkaan, yhdenvertaisuuteen, koulutuspolitiikkaan – ja niin edelleen.

Tähän asti näiden kantojen hyväksyminen ja muuttaminen on ollut vain ja ainoastaan puoluevaltuuskunnan – puolueen 40-jäsenisen päätöksentekoelimen – käsissä. Tästä päivästä alkaen näin ei enää ole, vaan Vihreiden ohjelmat ovat avoinna koko jäsenistön osallistumiselle.

Puoluevaltuuskuntamme hyväksyi eilen kokouksessaan menettelytavat, joiden mukaan ketkä tahansa neljä puolueen henkilöjäsentä voivat ehdottaa muutosta mihin tahansa olemassa olevaan puolueen ohjelmaan. Tarkasti ottaen yksikin jäsen voi tehdä esityksen, ja jos hän saa sille kolmen muun kannatuksen, esitys viedään puoluevaltuuskunnan harkittavaksi.

Onko Vihreillä vanhentunut kanta vaikkapa Suomen vaalijärjestelmän uudistamiseen? Kaipaavatko aluepoliittiset näkemyksemme skarppausta? Tästedes ei tarvitse odottaa, että se huomataan puolueen virallisissa toimielimissä, vaan jäsenet voivat nostaa asiat päätöksentekoon sitä mukaa kuin itse kiinnittävät niihin huomiota.

Puoluevaltuuskunnalla säilyy valta ratkaista, mitkä muutoksista hyväksytään ja mitkä ei, mutta aloitteen teko asiassa on nyt puolueen kaikkien 7 500 jäsenen oikeus, ei vain neljänkymmenen valtuuskuntalaisen.

Vihreät on liike, joka on tullut uudistamaan politiikkaa ja politiikan toimintatapoja. Uskomme, että osallisuus, demokratia ja avoimuus ovat arvoja itsessään. Myös omassa toiminnassaan Vihreät haluavat edistää näitä periaatteita.

Yksi asioista, jotka kevään vaalitappio opetti meille, on että puolueen itsensä on uudistuttava. Olen erittäin tyytyväinen, että valtuuskunnallemme oli rohkeutta ottaa iso askel ja siirtää omaa valtaansa jäsenistön käytettäväksi. Siihen suuntaan meidän on syytä edelleen jatkaa.