— Panu Laturi

Talousterveisiä Kööpenhaminasta

Euroopan Vihreät kokoontuivat viikonloppuna Kööpenhaminassa. Suomalaisia hyvähenkisessä kokouksessa oli tavalliseen tapaan paljon. Kokouksen keskusteluissa keskeisimmäksi asiaksi nousi Euroopan talouskriisi ja se, miten tästä selvitään.

Etelä-Euroopan maat ovat erittäin huolissaan, kuristaako nykyinen tapa hoitaa talouskriisiä ne hengiltä, ja kokouksessa pohdittiin, miten tilannetta voisi parantaa. Tärkeimmäksi aiheeksi nousi se, miten kukin maa sopeutuksensa ja uudistuksensa hoitaa, esimerkiksi se, miten Espanja saadaan takaisin kasvun tielle.

Espanja on suurissa vaikeuksissa. Nuorisotyöttömyys on 52 prosenttia. Ilman koulun lopputodistusta jää 24 prosenttia espanjalaisista, mikä on järkyttävä luku. Ja nyt Espanjan hallitus leikkaa koulutuksesta ja tutkimuksesta. Nähdäkseni Espanja ja sen uuden hallituksen toimet ovat esimerkki siitä, miten sopeutusta ei saa hoitaa. Sopeuttamistoimien pitäisi aina olla sellaisia, että ne eivät syö tulevaisuuden mahdollisuuksia, vaan vahvistavat niitä.

On Suomen ja koko Pohjois-Euroopan etu, että Etelä-Eurooppa saadaan raiteilleen. Siksi tukiessamme ja lainatessamme rahaa ehtojen pitäisi olla sellaisia, että ne tukevat kasvua, eivät tapa sitä. Raha ei kuitenkaan ratkaise kaikkea. Siksi Euroopan unionin pitäisi paljon aktiivisemmin toimia siinä, että parhaita käytäntöjä pystytään siirtämään maasta toiseen. Suomella olisi paljon annettavaa Espanjan koulutusjärjestelmälle.