— Panu Laturi

Vanhempainvapaa odottaa

Olen onnellinen isä. Ensimmäinen lapseni Valtteri täyttää kohta kuusi kuukautta. Aika on mennyt todella nopeasti, ja voin sanoa, että tämä on ollut hienointa aikaa elämästäni.

Olemme jakaneet vaimoni Lauran kanssa vanhempainvapaan siten, että Laura on nyt ollut kuusi kuukautta kotona hoitamassa Valtteria ja palaa tänään töihin. Seuraavat kolme kuukautta on minun vuoroni olla kotona hoitamassa Valtteria ja tutustumassa häneen paremmin. Jään tänään vanhempainvapaalle ja palaan töihin syyskuun alussa. Odotan tätä aikaa innolla.

Meille oli alusta saakka selvää, että jaamme Valtterin hoidon molempien kesken. Olemme koko ajan olleet sitä mieltä, että vastuu lapsen kasvatuksesta kuuluu molemmille. On myös lapsen etu, että molemmat vanhemmat ovat jonkin aikaa kotona vauvan kanssa.

Haluan myös toimia esimerkkinä siitä, että jokainen voi jäädä lapsen kanssa kotiin, riippumatta siitä mitä tekee työkseen. Moni on kysynyt, miten voin puoluesihteerinä jäädä kotiin, kun kunnallisvaalit ovat ovella.

Kyse on järjestelykysymyksestä. Asioita voi aina tehdä etukäteen ja valmistella mahdollisimman pitkälle. Lisäksi vastuita pitää osata siirtää muille. Liian usein me emme luota, että työpaikka pärjäisi ilman meitä. Pitää aina muistaa, että kukaan ei ole korvaamaton. Vihreiden puoluetoimistolla tämä on helppoa, sillä loistaviin työtekijöihimme voi aina luottaa.

Lasten kanssa kotona ovat useimmiten naiset. Tämä on johtanut siihen, että nuorten naisten asema työmarkkinoilla on heikompi kuin miesten. Kun esimerkiksi kaksi lapsetonta kolmekymppistä hakee samaa työpaikkaa, on työnantajalla suuri kiusaus palkata siihen mies, kahden riskin takia. Ensinnäkin siksi, että naisen oletetaan jäävän kotiin miestä pidemmäksi ajaksi lapsen saatuaan. Ja toiseksi siksi, että vanhemmuuden kustannuksista isompi osa kaatuu äidin työnantajalle.

Järjestelmästä pitäisi tehdä sellainen, että piilokannusteet poistuvat. Vanhempainvapaan miehille tulevan osuuden tulisi olla pidempi, ja meidän tulisi päästä kohti 6+6+6 mallia, jossa äiti saa kuusi, isä kuusi ja jompi kumpi kuusi kuukautta. Tällöin myös miehelle tulee vahva kannuste jäädä kotiin. Vanhempainkustannusten jakaminen taas pitää tehdä siten, että työnantajaa ei rangaista naisten palkkaamisesta. Kustannukset pitäisi jakaa kaikkien työantajien kesken tai maksaa verovaroista.

Myös miesten on oltava aktiivisia ja hoidettava osuutensa lastenhoidosta. Haluankin kannustaa kaikkia isiä jäämään kotiin lapsen kanssa. Se antaa enemmän kuin ottaa.