— Panu Laturi

Kuulumisia vaalikentiltä: Terveiset Pohjanmaalta ja viisi vinkkiä kampanjointiin

Viikonlopun kampanjakiertue on takana ja olemme Rosa Meriläisen kanssa palaamassa kohti kotia. Väsyneinä, mutta tyytyväisinä.

Kävimme Lapualla, Seinäjoella, Alavudella sekä Jyväskylässä. Meillä oli mukavaa ja voi todeta, että ehdokkaistamme voi olla ylpeä.

Pohjanmaalla ehdokasmäärä on tuplattu. Lapualla neljä vihreää ehdokasta erottui edukseen vaalijulisterivissä ja Alavuden K-kaupalla ihmiset ottivat uteliaina ja iloisina vastaan ehdokkaamme Niina Laition jakamia pesupähkinöitä.

Seinäjoella ja Jyväskylässä teimme ehdokkaiden kanssa laajan baarikampanjakiertueen. Vastaanotto oli todella hyvää ja täytyy todeta, että Vihreät ovat yökansan puolue. Baarikampanja onkin hyvä tapa tavoittaa juuri niitä, jotka voisivat meitä äänestää. Muistettavaa on kuitenkin se, että kampanjoidessa ei saa olla häiritsevä eikä tungetteleva. Parhaiten meille on toiminut se, että mennään baariin, otetaan yksi olut rauhassa sopeutuen baarin tunnelmaan. Ja sitten lähtiessä annetaan muille asiakkaille ehdokkaan tai ehdokkaiden vaalimainos kädestä käteen. Baarikampanjointi on siis kivaa ja samalla tehokasta.

Viisi kampanjavinkkiä:

1. Pidä taskussa paria ylimääräistä vihreiden rintanappia ja anna ihmisille, joiden kanssa olet jutellut.

2. Muistuta kaikkia ystäviä ja sukulaisia, että olet ehdolla. Lähetä vaikka tekstiviestit kaikille, joiden numero on puhelimesi muistissa.

3. Pyydä toinen ehdokas mukaasi ja lähde aamulla puoli tuntia tavallista aikaisemmin liikkeelle jakaaksesi esitettäsi työmatkalaisille.

4. Käy alueellasi suositun nettimedian sivuilla kommentoimassa poliittisia blogeja.

5. Mene baarikampanjoimaan ensi perjantaina tai lauantaina.