— Panu Laturi

Rotaatio luottamustoimissa

Vihreät ovat uusi puolue. Vihreille on ollut tärkeää, että valta ei keskity. Siksi Vihreitä perustettaessa tehtiin puolueelle rotaatiosäännöt, jotka koskevat puheenjohtajia ja monia muita luottamustehtäviä.

Vihreiden valtuuskunta hyväksyi viikonvaihteessa demokratiaohjelman, jossa ehdotetaan kaikille vaaleilla valituille poliitikoille kolmen kauden rotaatiota. Rotaatiokeskustelu on nyt kärjistynyt kansanedustajien rotaatiokysymykseen. Onkin hyvä keskustella siitä, miten pitkään kansanedustajat eduskunnassa istuvat, sekä siitä, olisiko hyvä, että edustaja kävisi välillä hakemassa kokemusta muualta ja palaisi sen jälkeen takaisin. Huomiotavaa on, että kannassamme voi hakea uudelleen kansanedustajaksi yhden välikauden jälkeen. Tämä rotaatio on kuitenkin asia, joka toteutuu vain jos kaikki lähtevät mukaan ja muutos saadaan lain kautta. Siihen asti kaikki, myös vihreät, toimivat nykyisten sääntöjen pohjalta.

Kansanedustajakysymystä tärkeämpi on kysymys esimerkiksi kunnanvaltuustojen ja hallitusten puheenjohtajista ja muista korkeista luottamustehtävistä. Näissä tehtävissä on usein niin, että samat henkilöt jatkavat vuosikymmeniä, vaikka kyseisiin tehtäviin olisi halukaita ja erittäin kykeneviä henkilöitä omassa ryhmässäkin. Näissä tilanteissa rotaatiosäännöt olisivat eduksi ja estäisivät vallan keskittymisen muutamiin käsiin.

Miksi rotaatiota sitten tarvitaan? Yleisesti tärkeimpänä pidetään sitä, että valta ei keskity. Itse nostan esiin myös toisen asian: rotaatio pakottaa puolueen koko ajan etsimään ja nostamaan uusia ihmisiä eri tehtäviin. Se laajentaa niiden ihmisten piiriä, jotka tekevät päätökset. Meille rotaatio ei ole ollut ongelma. Politiikassa ja puolueissa on paljon lahjakkaita ihmisiä, joille tämä tarjoaa mahdollisuuden päästä näihin tehtäviin. Ilman rotaatiota vaarana on se, että samat henkilöt jatkavat tehtävässä liian pitkään.

Esimerkiksi nostan oman tehtäväni, puoluesihteerin. Kun aloitin puoluesihteerinä, tämä oli yksi niistä harvoista tehtävistä jossa rotaatiota ei ollut. Halusin kuitenkin, että rotaatio koskee myös puoluesihteeriä. Puoluekokouksemme teki päätöksen, että puoluesihteerinä voi jatkaa vain kolme kautta. Itse olen tähän todella tyytyväinen, vaikka se merkitseekin, etten voi enää ensi keväänä hakea jatkokautta. On itselleni helpompaa, että tiedän, koska pitää siirtyä eteenpäin. En myöskään ole yhtään huolissani jatkuvuudesta, sillä päteviä henkilöitä meillä on varmasti riittävästi.