— Panu Laturi

Viimeinen päivä puoluesihteerinä

Viisi ja puoli vuotta on takana. Olen tänään viimeistä päivää Vihreiden puoluesihteeri ennen siirtymistäni Soste ry:n järjestöjohtajaksi. Edessä ovat uudet ja mielenkiintoiset haasteet.

Koko puoluesihteeriaikani Vihreät ovat olleet hallituksessa. Olin mukana sekä vuoden 2007 että vuoden 2011 hallitusneuvotteluissa. Molemmissa neuvotteluissa päästiin tulokseen, jonka perusteella päätimme mennä hallitukseen. Molemmilla kerroilla asiasta keskusteltiin puolueen sisällä paljon, mutta hallitusohjelma katsottiin niin hyväksi, että hallitukseen kannattaa mennä.

Nykyinen hallitus on pystynyt toimimaan vahvasti erittäin vaikeassa tilanteessa. Kuuden puolueen kokoonpano, johon monet suhteutuivat epäilevästi, on onnistunut osoittamaan toimintakykynsä. Siksi uskon, että hallitus tulee selviämään myös loppukauden haasteista, joista tässä haluan nostaa esiin muutaman.

Kuntauudistus on tärkeä viedä maaliinsa kunniallisesti. Uudistukselle asetetut tavoitteet ovat tärkeitä. Kuntarakenteemme on saatava niin vahvaksi, että kunnat pystyvät turvaamaan palvelut vanhenevalle väestölle. Me haluamme, että ratkaisut ovat taloudellisesti niin kestäviä, että ne eivät siirrä ongelmia lapsillemme. Suuri kunta ei ole tae sille, mutta vakaa kuntatalous on. Epäterveestä kuntien välisestä kilpailusta on päästävä eroon. Eritoten pääkaupunkiseudun ongelmat on ratkaistava. Itselläni on vahva usko siihen, että ministeri Henna Virkkusen (kok.) johdolla pystymme ylittämään tämänhetkiset haasteet ja saamme kestävän ratkaisun.

Myös sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus on välttämätön. Se on vietävä maaliin siten, että uudistus on parannus, ei heikennys. Terveyspalvelut ovat olennaisin - ja kallein - osa kuntien palveluja. Niiden järkevä järjestäminen on hyvinvointivaltion tae. Nyt pitääkin yhdistää kokoomuksen ja demarien parhaat puolet. Jos joku puolue, niin sosiaalidemokraatit pystyvät viemään tämän uudistuksen läpi.

Tämä hallitus ei noudata edellisten periaatetta, että valmisteilla olevista asioista ei saisi keskustella. Siksi on hyvä että niistä keskustellaan ja debatoidaan. Avoimessa ja demokraattisessa prosesissa päätöksistä tulee parempia; ne hiotuvat yhteisiksi ja kestäviksi.

Tämän hallituksen pitää olla ympäristölle hyvä. Ympäristönsuojelulaki ja ilmastolaki on päätettävä hyvässä yhteisymmärryksessä. Ilmastonmuutos ei odota. Me olemme puolue, joka haluaaa jättää maailman tuleville sukupolville paremmassa kunnossa. Ellemme tee päätöksiä pian, se ei kohta enää ole mahdollista.

Haluan kiittää kaikkia niitä, joiden kanssa olen työskennellyt Vihreiden puoluesihteerinä. Suomen kaikissa puolueissa on paljon erittäin fiksuja ja mukavia poliitikkoja. Politiikka on mielestäni paljon mainettaan parempi!