— Pekka Haavisto

Ydinturvallinen Suomi?

Haavisto PekkaKuten kaikki Eppu Normaalin pitkän oppimäärän suorittaneet tietävät, “Uraani halkeaa / Ja tuottaa lamppuun valkeaa / Mutta millään muilla mailla / Kuin Suomella se ei oo riskiä vailla”.

Olkiluoto 3:nnen rakennustöiden viivästyminen ja työmaalla havaitut noin 1500 laatupoikkeamaa herättävät kysymyksen, onko laitoksen laitostoimittajan Arevan ja laitoksen omistajan Teollisuuden Voiman yhteistyössä kaikki kohdallaan. Itse olen ollut tyytyväinen siihen, että tällä projektilla on ainakin kaksi äänekästä vahtikoiraa – Säteilyturvakeskus (STUK) ja Greenpeace.

STUK:n ja Greenpeacen lähtökohdat ovat toki erilaiset – edellinen tunnetaan ydinvoiman rauhanomaisen käytön puolestapuhujana, ja jälkimmäinen sen vastustajana, mutta on selvää että Suomessa Eurajoella käydään keskustelua ja väittelyä, joka vaikuttaa koko maailmassa ydinsektorin turvallisuuteen.

Esimerkkejä rakennustöiden heikkoudesta ovat olleet pohjalaatan valussa tapahtuneet virheet sekä pääkiertoputkisto, jonka laitostoimittaja on nyt päättänyt valaa uudestaan.

Samaan aikaan Posiva valmistelee Eurajoen Olkiluodossa ydinjätteen loppusijoituspaikkaa syvälle kallioperään. Vihreiden vaatimuksesta myös loppusijoitetun ydinmateriaalin palautettavuus on otettu huomioon loppusijoitussuunnitelmissa. Voidaanhan ajatella aikaa, jolloin nykyistä turvallisempia säilytystapoja on kehitetty – tai jätteiden siirtoa joudutaan muista syistä harkitsemaan.

Ydinvoiman käyttöön ja ydinjätteiden varastointiin vuosituhansiksi eteenpäin on vihreiden mielestä liittynyt sellaisia turvallisuuskysymyksiä ja eettisiä ongelmia, että olemme systemaattisesti äänestäneet ydinvoiman lisärakentamista vastaan. Toisaalta vihreät ovat hyväksyneet kotimaassa syntyneen ydinjätteen loppusijoituksen Suomeen, koska olisi epäeettistä viedä käytettyä ydinpolttoainetta maihin, jotka eivät pysty siitä turvallisesti huolehtimaan. Majakin huonomaineinen laitos Venäjän Tsheljabinskissa oli aiemmin Loviisan voimalan ydinjätteen loppusijoituspaikka.

Ydinvoiman käytön vahtikoiria tarvitaan. Hatunnosto sekä STUK:lle että Greenpeacelle siitä työstä, jota ne ovat Olkiluoto 3:nnen rakentamisen vahtimisessa tehneet. Pahimmat mokat tulevat niiden ansiosta korjatuiksi.

Tällä eduskuntakaudella on luvassa lisää hakemuksia uusien ydinvoimaloiden rakentamiseksi Suomeen. Innokkaimmat haluaisivat rakentaa voimaloita Suomeen, jotta täältä voitaisiin viedä ydinsähköä muualle Eurooppaan. Suomesta kaavaillaan ydinvoimaparatiisia, kun muissa maissa poliittinen vastustus lisärakentamiselle on suurempaa. Haluammeko me todella ydinvoimaparatiisiksi?

Pekka Haavisto
Vihreiden kansanedustaja