— Pekka Haavisto

Onnea, Jyrki!

Tietotekniikan liitto valitsi tänään vuoden tietotekniikkavaikuttajaksi tekniikan tohtori Jyrki Kasvin. Tietotekniikkavaikuttamisen ohella Jyrki ehtii toimia kansanedustajana, eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtajana ja Vihreiden varapuheenjohtajana.

Kun eduskuntaa joskus moititaan asiantuntemattomaksi ja kysellään kansanedustajien pätevyyden perään, kannattaa välillä muistaa, että porukassa on myös Jyrkin kaltaisia todellisia eksperttejä. Tietotekniikan liiton tunnustus ei olisi voinut mennä parempaan osoitteeseen – sen varmasti viimeaikainen Lex Nokia -keskustelu eduskunnassa todistaa.

Kun vihreät tulivat eduskuntaan vuonna 1983, tavaramerkiksi nousivat toisaalta Ville Komsin reikäinen villapaita ja kumisaappaat, toisaalta Kalle Könkkölän pyörätuoli. Ne olivat ihan hyviä tavaramerkkejä, mutta Vihreiden todellinen salainen ase oli kuitenkin muualla: Osmo Soininvaaran pyörän pakkarilla kulkenut eduskunnan ensimmäinen tietokone, Kaypro-10. Sen ajan ”kannettavat” tietokoneet tosin olivat kokonsa puolesta lähinnä ”raahattavia” kapistuksia. Kayprolla printattiin Vihreän langan tilaajalistat ja tehtiin suunnitelmat ekologisesta verouudistuksesta. Vihreän ryhmähuoneen ovella kävivät eduskunnan uteliaat virkamiehet kurkkimassa – tätäkö on tulevaisuus? Kansanedustajat tuovat eduskuntaan tietokoneita!

Jyrki Kasvi on tuonut eduskuntaan paitsi tietokoneita, myös ajattelun siitä, että nettisukupolvi on kiinnostunut politiikasta ja haluaa siihen vaikuttaa – mutta tuo esiin myös uusia asioita. Netin tietosuoja, käyttäjien yksityisyyden suojeleminen tai vallanpitäjien halu käyttää sähköisiä verkkoja omiin pyrkimyksiinsä ovat asioita, joista tänään pitää myös politiikassa keskustella.

Jyrki, kaikkien meidän vihreiden puolesta onnea tunnustuksesta. Sinun kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan.

Pekka Haavisto
haavisto@fin.la