— Pekka Haavisto

Saimaannorppa teholle?

Luonnonsuojeluliitto järjestää lauantaina mielenosoituksen saimaannorpan puolesta. Eikö suomalaisen luonnonsuojelun symbolieläintäkään ole saatu suojeltua? Pienimmillään norppakanta on Saimaalla ollut noin 150 yksilöä, ja 25 vuotta jatkuneen aktiivisen suojelutyön tuloksena lukumäärä saatiin nousemaan niin, että vuonna 2006 laskettiin jo 280 norppaa.

Nyt huonot talvet ja verkkopyynnin jatkuminen norppien pesimäalueilla ovat heikentäneet norppakantaa niin, että huippuluvuista on tultu alaspäin. Suotuisa suojelun taso edellyttäisi vähintään 400 norppaa Saimaalle.

Tällä hetkellä väännetään kättä siitä, riittävätkö vapaaehtoiset keinot, vai tarvittaisiinko verkkokalastuskielto keväisin. Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila antoi torstaina kalastusasioista vastaavana ministerinä uuden asetuksen, joka edelleen pohjaa vapaaehtoisuuteen norpansuojelussa.

Suomen luonnonsuojeluliitto ei usko vapaaehtoisuuden enää tuottavan nopeita tuloksia, vaan ehdottaa verkkokalastuskieltoa kuuttiajalle 15.4.-30.6. Sitä kannatti muuten lausunnossaan myös valtiovarainministeriö. Norpalla on siis puolustajia. Eduskunnassa keräsin nimet poikkipoliittiseen norpansuojelukysymykseen, ja mukaan lähtivät Pertti Salolainen (kok), Toimi Kankaanniemi (kd), Tanja Karpela (kesk), Timo Soini (ps), Eero Heinäluoma (sd) ja Martti Korhonen (vas). Rintama norppien puolesta on siis aika leveä.

Kun vapaaehtoisen suojelun voimin nyt jatketaan, elää pelko, että suojelutoimet eivät ole kyllin nopeita. Joka vuosi verkkoihin on jäänyt 20-30 saimaannorppaa ja kuuttia. Se on liikaa. Norpat ansaitsevat meiltä parempaa kohtelua.

Pekka Haavisto
haavisto@fin.la

Kirjoittaja on vihreiden kansanedustaja, joka toimi ympäristöministerinä 1995-1999