— Pekka Haavisto

Terveisiä Tarastin toimikunnasta

Olen ollut vihreiden edustaja Lauri Tarastin toimikunnassa, joka on käsitellyt sekä ehdokkaiden että puolueiden vaalirahoitukseen liittyvää lainsäädäntöä. Viime talvena ehdokasrahoitusta käsiteltäessä luultiin, että puoluerahoitusasioita käsiteltäisiin tänä syksynä hieman rauhallisemmassa ilmapiirissä.

Toisin kävi. Koko kesä on myllätty Kehittyvien Maakuntien Suomen (KMS) ja Nova Groupin mainingeissa, ja perunakellarit ovat täyttyneet julkisuutta pakoilevista puoluesihteereistä. Niin lahjoitukset, taulukaupat kuin seminaaritulotkin on pengottu. Omat ja julkiset varat näyttävät joissakin tapauksissa menneen sekaisin.

Tänään Tarastin toimikunta sai – aika lujaa puristamalla – oman pykäläehdotuksensa puoluerahoituksesta valmiiksi. Vihreiden on syytä olla tyytyväinen toimikunnan enemmistön linjauksiin. Toimikunnan enemmistö kannattaa sekä puolueille että ehdokkaille kampanjan mediakulujen kattoa. Tämä koskisi siis lehti-ilmoituksia, radiomainoksia, internet-mainoksia, ilmaisjakelulehtiä, ulkomainoksia, maksettua suoramainontaa jne. Asettamalla mediakuluille katon Tarastin työryhmä halusi rajoittaa ylisuuriksi kasvaneita kampanjakustannuksia. TV-mainontakieltoa ei toimikunta sen sijaan kannata, vaan haluaa pitää kaikki mediat samalla viivalla.

Eduskuntavaaleissa ja presidentinvaaleissa puolueet voisivat käyttää mainontaan miljoona euroa, euro- ja kunnallisvaaleissa 500.000 euroa. Yksittäisen ehdokkaan mediakatoiksi toimikunta ehdottaa 10.000 euroa kunnallisvaaleissa, 50.000 eduskuntavaaleissa ja 80.000 eurovaaleissa.

Kaikki yli 2.000 euron puoluelahjoitukset jouduttaisiin ilmoittamaan, ja niistä pidetään ajantasaista rekisteriä. Yhden lahjoituksen enimmäiskoolle ei toimikunta ehdota kattoa, kampanjan yleistä mediakattoa lukuun ottamatta.

Tarastin toimikunnan ehdotukset siirtyvät nyt oikeusministeri Tuija Braxille jatkovalmisteluun. Neljän puolueen hallituksessa lainvalmistelu on haastavaa, koska joissakin keskeisissä asioissa Tarastin toimikunnan rintamalinjat kulkivat myös hallituksen sisällä.

Ehkä yllättävintä tämän syksyn työssä oli, että Keskustan puoluesihteerin Jarmo Korhosen kanssa vihreiden oli tällä kerralla helppoa olla monesta asiasta yhtä mieltä. Kesän keskustelu näyttää tuoneen pääministeripuolueelle uusia ajatuksia siitä, miten puoluerahoitus Suomessa saadaan moraalisesti kestävälle pohjalle.