— Pekka Haavisto

Eurooppa palaa raiteille

Kävin eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan kanssa tänä syksynä Tallinnassa tapaamassa Viron presidenttiä Toomas Hendrik Ilvestä. Ilves oli huolissaan siitä, miten Rail Baltica -hanke etenee. Baltian maiden yhteistä linjaa haettiin, kun Latviassa käytiin samaan aikaan keskustelua nopeasta Riika–Moskova-yhteydestä.

Eilen Baltian maiden pääministerit sopivat nopeasta nuolijunaradasta Tallinnasta Varsovaan. Lämpimät onnittelut! Näin Viron ja Puolan välille syntyy nopea, yli 1 400 kilometriä pitkä ratayhteys. Rail Baltica helpottaa myös Suomen yhteyksiä Keski-Eurooppaan.

Viron, Latvian ja Liettuan pääministerit ovat sopineet kokouksessaan Tallinnassa, että Viron ja Puolan pääkaupunkien välille rakennetaan ratayhteys, joka kelpaa nopeiden nuolijunien käyttöön. Rail Baltica -rata on yksi EU:n keskeisimpiä liikennehankkeita. Laivamatka Tallinnaan ei ole pitkä. Ja näköpiirissä tulevaisuudessa on myös mahdollisuus Helsinki–Tallinna-tunnelista, jolloin suora Helsinki–Berliini-junayhteys olisi mahdollinen.

Rail Baltican rakentaminen alkaa vuonna 2013, ja ratayhteyden pitäisi olla valmis 2020. Euroopan unionin rahoitusosuus hankkeessa on 85 prosenttia. Samaan aikaan Varsova–Berliini-yhteyttä parannetaan. Kun yhteydet paranevat, myös liikenteen ympäristöhaittoja pienennetään.

Eurooppa on palaamassa raiteille.

Jaa sivu: