— Pekka Haavisto

Ukrainassa tarvitaan nyt dialogia

EU:ta on totuttu pitämään rauhan ja demokratian voimana: Ranskan ja Saksan yhteistyö toisen maailmansodan jälkeen, Kreikan, Portugalin ja Espanjan diktatuurien kaatuminen, Keski- ja itä-Euroopan maiden demokratisoituminen, Balkanin rauha ja vakaus. Euroopan unioni ei ole ollut ainoa tekijä tässä murroksessa, mutta se on tarjonnut yhteistyötä, johon demokraattiset eurooppalaiset maat ovat voineet liittyä.

Loppusyksyllä tilanne Ukrainassa alkoi kärjistyä EU:n ja Ukrainan kauppa- ja yhteistyösopimuksen ympärillä. Oppositio reagoi voimakkaasti Ukrainan presidentin ja hallituksen päätökseen perääntyä EU-yhteistyöstä.

Viime päivinä Kiovassa on ollut väkivaltaisia mielenosoituksia, ja ne ovat vaatineet myös kuolonuhreja. Tälle päivälle oppositio on asettanut takarajan vaatimuksiinsa suostumiseksi. Vaatimukset koskevat uusia vaaleja ja mielenosoitusten sallimista. Ilmassa leijuu entistäkin suurempi väkivallan uhka.

Kaikilta osapuolilta pitää vaatia nyt malttia ja neuvottelukykyä. Maan hallituksen on löydettävä keinot dialogin käynnistämiseksi opposition kanssa. Lähtökohtana on oltava kunnioitus kansainvälisiin ihmis- ja perusoikeuksiin sekä demokratian periaatteisiin, joihin Ukraina on sitoutunut. Poliisin toimet väkivallattomia mielenosoittajia vastaan eivät ole hyväksyttäviä. Toisaalta myöskään oppositiolla ei ole oikeutta tuoda kaduille kypäriä, naamioita tai aseita.

Myös Euroopan Unionin pitäisi tässä tilanteessa olla rauhan ja sovinnon tekijä. Ukraina on poliittisessa ristivedossa, joka pahimmillaan tuo väkivallan ja sisällissodan Euroopan sydämeen.