— Pekka Haavisto

Laadukas koulutus on kaiken kehityksen perusta

Etiopian pääministeri Hailemariam Desalegn on Tampereen teekkareita. Hän edustaa sitä joukkoa maailmalla, joka on saanut koulutuksensa Suomessa. Nyt hän johtaa yli 94 miljoonaista kansaa, Hervannasta saadut opit ja kokemukset mielessään.

Tapasin Desalegnin eilen päättyneellä Etiopian ja Tansanian matkalla yhdessä pääministeri Kataisen kanssa. Yksi vienninedistämismatkalla puhuttanut teema oli juuri koulutus.

Meillä puhutaan paljon koulutusviennistä. Olemme edelleen ylpeitä Pisa-tuloksista, vaikka niissä pienoinen notkahdus viimeisimmissä vertailuissa tapahtuikin. Maailmanpankin johtaja, juuriltaan eteläkorealainen Kim oli taannoin tavatessamme erityisen vaikuttunut Suomen Pisa-tuloksista. Etelä-Koreassa koulua käydään aamusta myöhäisiltaan päästen samoihin tuloksiin kuin Suomessa normaalikoulupäivän aikana. Suomalaisilla voisi olla annettavaa opetuksen laatua ja tehokkuutta maailmallakin parantaen.

Etiopiassa ja Tansaniassa yli 95 prosenttia lapsista aloittaa koulun, mutta vain pieni osaa oppii lukemaan ja laskemaan. Tansanian opetusministeri valitteli ammattitaitoisten opettajien puutetta. Suomalainen opettajienkoulutus on maailman huipputasoa ja siitä voisi ammentaa myös muiden hyödyksi. Suomessa on koulutusviennin piirissä paljon uudenlaista aktiivisuutta: Angry Birdsistä tuttu Rovio uskoo informaatio- ja tietotekniikan hyödyntämiseen kehitysmaiden kouluissa, ja kehitteillä oleva Opettajat ilman rajoja on upealla tavalla viemässä opettajaosaamista niin ikään kehitysmaihin.

Koulutukseen käytetään kehitysavusta tällä hetkellä noin 6 prosenttia. Tätä osuutta voitaisiin mielestäni uudelleenarvioida. Kehitysavun kautta tuetaan mm. Syyrian pakolaislasten koulunkäyntiä. Pakolaisena vietetty aika voi vierähtää jopa vuosien mittaiseksi. On hyvin tärkeää, että lapset eivät menetä mahdollisuuttaan koulutukseen tällaisissa vaikeissa olosuhteissa.