— Pekka Haavisto

Lapsityövoiman käyttö on aina tuomittavaa

Viime päivinä olemme saaneet lukea uutisia StoraEnson ongelmista Pakistanissa - yhtiön alihankkijat ovat käyttäneet lapsityövoimaa.

Lapsityövoiman käyttö ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Köyhissäkin olosuhteissa elävien lasten paikka on koulussa, se on paras tae heidän tulevaisuudelleen. Suomen valtiolla on valtion investointiyhtiön Solidiumin kautta 25 prosenttia StoraEnson äänivaltaisista osakkeista, ja Kansaneläkelaitoksella 10 prosenttia. Lisäksi eläkeyhtiöt Varma ja Ilmarinen kuuluvat StoraEnson sinivalkoisiin omistajiin.

Pakistanissa ei ole harvinaista törmätä lapsityövoiman käyttöön. Sen sijaan, että lapset kävisivät koulua, he saattavat ahertaa pitkiä päiviä pelloilla, työpajoissa - tai kaatopaikoilla jätteitä keräämässä.

Lasten oikeuksia ei aina kunnioiteta. Kun StoraEnso on perustanut yhteisyrityksen Pakistaniin, se on ottanut tietoisen riskin maassa, jossa lapsityövoimaa on vielä käytössä. Tämän vuoksi yhtiöllä on poikkeuksellisen suuri velvollisuus seurata, etteivät sen alihankkijat riko kansainvälisiä periaatteita lapsityövoiman käytöstä.

YK:n lapsen oikeuksien sopimus kieltää lapsityövoiman käytön. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimus kieltää työnteon kaikilta alle 13-vuotiailta. 13–15-vuotiaat saavat tehdä kevyttä työtä, joka ei haittaa heidän koulunkäyntiään tai muuta kehitystä ja on lyhytkestoista. 15–18-vuotias ei saa tehdä vaaralliseksi luokiteltua työtä. Kansainvälisen työjärjestö ILO:n arvion mukaan maailmassa oli vuonna 2012 168 miljoonaa 5–17-vuotiasta lapsityöntekijää. Näistä noin 140 miljoonaa tekee täyspäiväistä työtä. Pahimmillaan työnteko on orjatyötä.

Lapsityövoiman käytölle pitää olla nollatoleranssi. Yritysvastuuseen kuuluu, että yritys itse seuraa, ettei sen tuotannossa tai alihankintaketjussa käytetä lapsityövoimaa, ja tarvittaessa nopeasti reagoi epäkohtiin. StoraEnson tapauksessa Solidium on pyytänyt yhtiöltä selvitystä siitä, mitä on tapahtunut ja miten ongelmat tullaan korjaamaan. Näistä toimista tulee yhtiön antaa yksiselitteinen vastaus kaikille osakkeenomistajille yhtiökokoukseen mennessä.