— Pekka Haavisto

Investointeja Suomeen? Kyllä kiitos.

Viime viikolla korviin kantautui iloinen viesti. Helsingin Roihupeltoon kaavaillaan miljardiluokan teollista investointia. Edellisestä teollisesta investoinnista Helsinkiin on kulunut jo aikaa. Maailmanpyörä on ehtinyt taas pyöriä yhden kierroksen. Onko nyt tullut Suomen kohdalle vaunu, jonka kyytiin kannattaa hypätä?

Mistä on kysymys? Internetissä liikkui dataa viime vuoden aikana enemmän kuin koko sen olemassaolon aikana yhteensä. Tämä kasvu kiihtyy entisestään.

Puhutaan big datasta – sen hallinnoinnista ja varastoimisesta. Tarvitaan entistä nopeampia datayhteyksiä, entistä suurempia tietokonepalvelimia ja halleja niitä varten. Suuretkin yritykset käyttävät pilvipalveluita, eivätkä enää investoi suuriin omiin laitteisiin.

Suomella on puolellaan joitakin etuja, miksi datakeskukset ja -yhteydet kannattaisi rakentaa tänne ja täältä. Ensiksi Suomi tunnetaan ICT- ja tietoturvaosaamisestaan. Toiseksi olemme maantieteellisesti oikeassa paikassa, Aasian, Venäjän ja Keski-Euroopan solmukohdassa.

Kolmanneksi serverihallit ovat täynnä lämpiäviä koneita, jotka tarvitsevat jäähdytystä. Meillä on kylmää ilmaa ja vettä. Neljänneksi hallit pitää sijoittaa tulva- ja maanjäristysvapaalle vyöhykkeelle, jossa on poliittisesti vakaat olosuhteet. Sopii meille.

Ja viidenneksi: tietoliikenteen asiakkaat eivät pidä systemaattisesta vakoilutoiminnasta tai massaurkinnasta oman datansa osalta. Tässäkin voimme sparrata. Voisimme kehittyä tietoturvan Sveitsiksi.

Hallitus päätti tällä viikolla esittää lisätalousarviossa 20 lisämiljoonaa suoraan merikaapeliin Suomen ja Saksan välille. Se voidaan yhdistää valokuitukaapeliin, joka kulkee rautatieverkkoamme pitkin kaikkialle Suomeen. Kaapelin laskutyöt on määrä aloittaa ensi vuoden aikana. Kaapelihankkeista vastaa valtion omistajaohjauksen viime vuonna itselleen ostama Corenet-yhtiö, joka on nyt organisoitumassa uutta tehtäväänsä varten.

Yritykset ovat jo jalkeilla. Google investoi metsäteollisuudelta tyhjäksi jääneisiin tiloihin Haminassa. Venäläinen hakukonejätti Yandex on löytänyt Suomesta turvallisen sijainnin lähellä asiakkaitaan. Microsoftin tiedetään kierrelleen katsomassa paikkoja Pohjois-Suomessa. Kiinalaisia investoijia on liikkeellä.

Omistajaohjausministeriksi tullessani esitin toivomuksen, että voisimme kertoa yhden hyvän uutisen viikossa, miten valtio edistää suomalaista työtä ja toimeentuloa, ja rakentaa uutta infrastruktuuria. Joka viikolle ei ole näitä hyviä uutisia tullut, mutta tämän viikon uutiset Roihupellon uudesta datahallista ja hallituksen päätöksestä merikaapeliin investoimisesta ovat hyviä uutisia Suomen tulevaisuuden kannalta. Nyt rakennetaan infrastruktuuria, jolla tulevaisuuden Suomi elää.