— Pekka Haavisto

Värikäs päivä Raahessa

Kävin tänään Raahessa. Sain kaupunginvaltuustolta Pietari Brahen patsaan. Valtuuston keskustelu oli hyvä, samoin käynti Raahen ammattiopistolla, jossa opiskelijoilla oli teräviä kysymyksiä. Kiitos valtuuston puheenjohtajalle Inkeri Kerolalle (kesk.) ja maakuntavaltuuston puheenjohtajalle Risto Kalliorinteelle (vas.) kutsusta Raaheen ja hyvistä keskusteluista.

Lisäksi oli mahdollista tavata metallin ammattiosaston puheenjohtajaa ja pääluottamusmiestä sekä toimihenkilöitä Pro:sta. Ylempiä toimihenkilöitä olen sopinut tapaavani Helsingissä myöhemmin.

Käyntini Raahessa liittyi pitkään suunnitteilla olleeseen matkaan. Kansanedustajakollegani olivat esittäneet toiveen tulla kuulemaan Raahea ja Ruukkia koskevat huolet ja mielipiteet suoraan paikallisilta.

Lisäväriä tapaamiseen toi noin 1000 metallimiehen päivän lakko vierailuni aikana, jolloin Rautaruukin Raahen tehtaisiin tutustuminen oli mahdotonta.

Itseäni olisi kiinnostanut alun perin kaavailtu laajempi työntekijöiden tapaaminen sekä tehtaaseen tutustuminen.

Ministerivierailuun liitetty lakko on tietysti poikkeuksellinen tapahtuma. Olen kohdannut monia mielenosoituksia, mutta yhtiölle ja työntekijöille taloudellistakin menetystä tuottava lakko vierailun yhteydessä oli uusi kokemus. Raahen tehtaalla näyttää olevan vanhaa eripuraa työntekijöiden ja yhtiön johdon välillä. Ministerin vierailuun liittyy usein paljon odotuksia. Tässä tapauksessa ne purkautuivat näin.

Omistajaohjausministerinä oveni on ollut aina auki ammattijärjestöjen edustajille. Kehitysministerinä olen ollut mukana edistämässä oikeutta ammatilliseen järjestäytymiseen – yhtä ihmisen perusoikeuksista.

Nyt saan palautetta niiltä, joiden mielestä oli alun perin huono ja vaarallinen idea kuunnella liikaa työntekijöitä ja heidän edustajiaan. Siitä olen eri mieltä. Työntekijä on usein oman työnsä paras asiantuntija.

Olen huomannut, että monien mielestä omistajaohjausministerin pitäisi katsoa vain mitä jää viivan alle eikä ajatella työllisyyttä, aluepolitiikkaa tai ympäristöä. Valtio on kuitenkin omistajana aina erilainen. Se saa verotuloja yhtiöiltä ja työntekijöiltä, vastaa viime kädessä ympäristöstä yritystenkin jäljiltä ja hyötyy yritystoiminnasta työllisyyden ja aluepolitiikan kautta. Taloutta ei voi ajatella ilman laajempaa yritysvastuuta.

Raahessa olisin toivonut hyviä keskusteluja kaupungin ja alueen tulevaisuudesta. Millekään paikkakunnalle ei ole hyväksi rakentaa tulevaisuuttaan vain yhden teollisuusyrityksen varaan. Seuraavalla Raahen-matkalla olisi hyvä kuulla, mitä kaikkea Raahe tavoittelee ja miten valtio voi siinä olla avuksi.