— Pekka Haavisto

Ajatuksia ennen äänestystä

Perjantaina klo 13 eduskunta äänestää tasa-arvoisesta avioliittolaista kansalaisaloitteen pohjalta. Hetki on historiallinen – kansalaisaloite tuli mahdolliseksi vasta 2012. Tämä saattaa myös olla ensimmäinen eduskunnan enemmistön taakseen saava kansalaisaloite.

Kiitos Tahdon-kampanjalle ja sen tekijöille. Olette tehneet valtavan työn. Olen saanut kansanedustajakollegoilta hyvää palautetta siitä, että heidän avoinna oleviin kysymyksiinsä on kampanjalta saatu asialliset vastaukset.

Kansalaiskeskustelu on ollut todella vilkasta. Myös sähköposteja on tullut paljon. Monet ovat olleet sävyltään ja teemoiltaan uskonnollisia. Jotkut ovat päätyneet profetoimisen puolelle. Itse pidän tärkeänä, että ihmisinä kannamme vastuun kanssaihmisten kohtelusta tässä ajassa.

Katson tasa-arvoista avioliittolakia myös hyvin henkilökohtaiselta kannalta. Tunnen monia, jotka ovat valinneet yksinäisyyden tai seksuaalisen suuntauksensa salaamisen, koska se on ollut helpompi tapa sopeutua yhteiskuntaan. Ei ole aina helppoa tuoda samaa sukupuolta olevaa kumppania tuttavien illanviettoon, sukujuhlaan tai firman tilaisuuteen. Usein sanotaan, että samaa sukupuolta olevien parisuhteet jäävät lyhytkestoisiksi. Johtuisiko se myös siitä, että näissä parisuhteissa on ollut tähän saakka aika vaikeaa elää tavallista perhe-elämää Suomessa?

Olen perhearvojen kannattaja, ja haluan että kaikilla Suomessa on mahdollisuus halutessaan perheen muodostamiseen. Ketään ei pidä tuomita yksinäisyyteen tai oman seksuaalisuutensa salaamiseen.

Perjantaina äänestetään sellaisen Suomen puolesta, jossa kaikkien voimavarat saadaan paremmin käyttöön.