— Pekka Haavisto

Eduskuntatyö alkoi

Uusi eduskunta on aina jännittävä. Ketkä istuvat hallituksessa, ketkä oppositiossa? Mitä seuraavat neljä vuotta tuovat tullessaan? Talous ja työllisyys ovat avainasioita, mutta uusi eduskunta aloittaa myös kansainvälisesti jännittyneessä tilanteessa. Ukrainan kriisi, Syyrian ja Irakin taistelut, nouseva terrorismi ja Välimerellä tiensä päähän tulleet pakolaiset luovat kansainvälisen kehyksen, jossa toimimme.

Istun vihreässä eduskuntaryhmässä ja katson ympärilleni. En muista meillä koskaan olleen näin ammattitaitoista, osaavaa ja monipuolista ryhmää. Maan eri alueet ovat ryhmässä paremmin edustettuja kuin koskaan aikaisemmin. Kaikki ovat asiantuntijoita. Ozan Yanar nousi maahanmuuttajataustaisena eduskuntaan. Hieno ryhmä!

Olemme ehtineet järjestäytyä tilapäisesti – vanha puheenjohtajisto jatkaa toistaiseksi Outi Alanko-Kahiluodon johdolla – ja käsitellä Sipilän viittätoista kysymystä hallitusneuvottelujen pohjaksi. Juha Sipilän puolueille esittämät kysymykset löydät tästä.

Kävimme ryhmässä tänään perusteellisen keskustelun Eurooppa-politiikasta. Meille myös EU:n yhteinen talouspolitiikan koordinaatio on tärkeää, ja näemme sen merkityksen mm. veroparatiisien kuriin saamisessa ja harmaan talouden vastaisessa taistelussa. Ketkä tahansa hallitusneuvottelupöytään istuvatkin, Suomen EU-politiikan linja tulee olemaan suuri asia. Se ei ole myöskään merkityksetön kun ajatellaan EU:n yhteistä energiaturvallisuutta sekä EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämistä.

Energiasta, ilmastosta, biotaloudesta, uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisestä ja clean tech –talouden kehittämisestä Suomeen vihreiden ajatukset menevät hyvin samaan suuntaan hallitusta nyt muodostavan Keskustan kanssa. Ympäristön- ja luonnonsuojelussa meillä on eroavuuksia, joita osaltamme yksilöimme torstaina Sipilälle annettavassa vastauksessa. Vastauksen muotoilee eduskuntaryhmän ja vihreän valtuuskunnan yhteiskokous – ja vastaus tulee myös julkisuuteen.

Jo viime eduskuntakaudella oli hyvin näkyvissä, että yrittäjyydelle ja yrittämiselle on eduskunnan ymmärrys lisääntynyt. Monen työuraan kuuluu myös vaihe yrittäjänä, ja monet ovat tänään yksinyrittäjiä. Yrittämisen ja palkkatyön välissä olevia sudenkuoppia on paikattava.

Eduskuntavaaleissa kansa on puhunut – pulinat pois. Nyt alkaa työnteon aika. Tämä eduskuntakausi tulee olemaan historiallisen haastava, ja se vaatii jokaiselta kansanedustajalta täyttä panosta työhön. Myös me vihreät tulemme olemaan kovilla – miten yhdistää työ, talous ja hyvinvointi parhaalla mahdollisella tavalla maailmassa, joka on entistä epävakaampi ja jossa kestävä kehitys on entistä tärkeämpää.

Liity Vihreisiin ->