— Pekka Haavisto

Kaksi uutta kansallispuistoa 2017

Pekka Haavisto

Kun Suomi täyttää 100 vuotta vuonna 2017, juhlimme varmasti suomalaista kulttuuria monin tavoin. Kielessä ja kulttuurissa on pienen kansan voima. Kulttuuriimme on monin tavoin vaikuttanut oma ympäristömme, sielumme maisema. Suomea on vaikea kuvitella ilman sen metsiä, järviä, kallioita – luonnon rikkautta.

Yksi tapa tunnustaa luonnon merkitys ja kunnioittaa luonnon arvoja on luonnonsuojelualueiden perustaminen. Kansallispuistot ovat luonnonsuojeluverkostomme helmiä.

Vihreät esittävät, että vuotta 2017 juhlittaisiin kahden uuden kansallispuiston perustamisella: Porkkalanniemeen ja Suomussalmen Hossaan. Molemmille uusille kansallispuistoille löytyy hyvät perustelut.
Hossa on arvokas virkistys- ja luontomatkailukohde Kainuussa. Hossa edustaa kainuulaista luontoa kauneimmillaan ja karuimmillaan. Mäntyvaltaiset kankaat ja harjut, järvet, suot. Alueella liikkuvat myös kaikki suojelua tarvitsevat suurpetomme. Historian havinaa on Suomen pohjoisimmissa kivikautisissa kalliomaalauksissa.

Porkkalanniemi on merellinen luonnonsuojelualue Uudellamaalla. Se on myös pääkaupunkiseudun lähivirkistysaluetta. Oma suosikkikohteeni on jyrkät kalliorannat luotsiaseman vieressä. Siellä auringon laskiessa voi nähdä merellisen maiseman parhaimmillaan. Porkkalanniemi on myös lintuharrastajien luvattu maa.

Kansallispuistoksi nimeäminen nostaisi sekä Hossan että Porkkalanniemen siihen joukkoon, joihin ne luonto- ja virkistyskohteina kuuluvat. Samalla Suomi osoittaisi, että se on valmis tekemään uusia päätöksiä luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi.
Kansallispuistoihin kuuluvat myös palvelut. Eduskunnan budjettikäsittelyssä on huolehdittava, että kansallispuistojen palvelut turvataan – vain näin kansallispuistot voivat palvella myös matkailu- ja virkistyskäyttöä. Uusien puistojen perustamisella on myös merkittävä työllistävä vaikutus alueille ekoturismin lisääntyessä ja matkailupalvelujen kehittyessä.

Kirjoittaja on vihreiden kansanedustaja ja ympäristöministeri vuosilta 1995-1999