— Pekka Haavisto

Presidentinvaalit 2018

Pekka Haavisto

Olen ilmoittanut olevani käytettävissä ehdokkaaksi vuoden 2018 presidentinvaaleihin. Kampanjan avaus ja linjapuheet tulevat myöhemmin. On kuitenkin hyvä huomata, miten erilaisessa maailmassa nyt elämme viiden vuoden takaiseen aikaan.

Venäjän toimet Krimillä ja Itä-Ukrainassa ovat rikkoneet kansainvälistä järjestystä. Syyrian, Irakin ja Libyan sodat ovat levittäneet kärsimystä ja lisänneet pakolaisuutta myös Eurooppaan. Islamistiset terroristijärjestöt ovat iskeneet myös Euroopassa – Bryssel, Pariisi, Berliini.

Läntisessä maailmassa on perätysten tapahtunut kaksi suurta muutosta: Iso-Britannian Brexit-äänestys ja USA:n presidentinvaalit. Trumpin hallinto ottaa nyt mittaa oman maansa perustuslaista, eivätkä kovenevat äänenpainot Iranin ja Kiinan suuntaan lupaa rauhallista vuotta 2017.

Myös Suomen turvallisuudesta on huolehdittava. Puolustusvoimien aseiden ajanmukaistaminen ja esimerkiksi sotilastiedustelun kehittäminen sekä laaja turvallisuus- ja puolustuspoliittinen yhteistyö Ruotsin, Pohjoismaiden ja eurooppalaisten yhteistyökumppaniemme kanssa on meidän valintamme.

Turvallisuus ei kuitenkaan pysyvästi parane, ellei kriisien alkusyihin puututa. YK:n tukeminen, rauhanturvatoiminta, siviilikriisinhallinta ja rauhanprosessien tukeminen ovat Suomen kaltaiselle maalle toimia, jolla kansainvälistä rauhaa ja vakautta voidaan edistää.

Emme tarvitse lisää viholliskuvia. Suomessakin on aika ajoin kiihdytetty keskustelua, jossa ikään kuin kilvoitellaan isänmaallisuudesta, leimataan tuo tai tämä ryhmä vähemmän isänmaalliseksi tai jopa epäilyttäväksi. Milloin halutaan kurittaa ruotsinkielistä varusmieskoulutusta, milloin luodaan epäilevä katse kaikkiin kaksoiskansalaisiin. Ihmisryhmien leimaaminen tai syrjiminen maan sisällä on vaarallista. Se ei rakenna yhteisyyden tunnetta, halua puolustaa Suomea yhdessä.

Tänä vuonna Suomi juhlii 100 itsenäisyyden vuotta. Noiden sadan vuoden eteen ovat monet sellaiset sukupolvet tehneet töitä, jotka eivät koskaan saaneet nähdä itsenäistä Suomea, vaikka siitä haaveilivat. Mutta he uskoivat Suomeen. Nyt on aika miettiä, millaiset seuraavat 100 vuotta Suomella on edessään, ja tehdä töitä Suomen tulevaisuuden eteen. Meiltäkin kysytään nyt uskoa Suomeen.

Tule mukaan kampanjaan >