— Puoskari Mari

Turvetuottajien äänet ilmastohyödyn edelle

Mari Puoskari blogikuvaKauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) hehkuttaa Karjalaisen haastattelussa turpeenpolton puolesta. Pekkarinen uskoo, että Suomen suot saadaan energianlähteiksi muutaman vuoden sisällä ja turpeen määritelmä muutetaan hitaasti uusiutuvaksi polttoaineeksi.

Toivottavasti näin ei käy. Turpeen hiilidioksidipäästöt ovat nimittäin tuotettua energiayksikköä kohden ovat suuremmat kuin hiilen. Turpeen polton aiheuttamat päästöt ovat Suomessa lähes yhtä suuret kuin liikenteen hiilidioksidipäästöt. Turpeenotto rasittaa vesistöjä. Lisäksi turpeenotto on keskittynyt voimakkaasti tietyille alueille ja on siksi merkittävä maisemallinen rasite osissa Suomea.

Keskustalla on voimakas tuki turvetuotantoalueilla. Siksipä hallitus veikin juuri vaalien alla ennätysajassa läpi uuden tukipaketin turpeella tuotetulle sähkölle. Kyseessä on niin sanottu takuuhintajärjestelmä, joka on muualla Euroopassa käytössä mm. tuulivoiman tukemiseen. Tuntuu todella kummalliselta, että Suomessa järjestelmällä päätettiin poikkeuksellisesti tukea yhtä ilmaston kannalta haitallisimmista polttoaineista.

Pekkarinen tuo myös esiin metsäbioenergian lisäämisen. Tästä Vihreät on Keskustan kanssa voimakkaasti samaa mieltä. Bioenergian käyttöä voitaisiin lisätä 50 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Tällöin bioenergian osuus kokonaisenergian tuotannosta nousisi yli 20 prosenttiin. Bioenergian hyödyntämisessä on kuitenkin muistettava huomioida vaikutukset metsien monimuotoisuuteen.