— Puoskari Mari

Kiintiöitä tarvitaan välivaiheen ratkaisuksi

Mari Puoskari blogikuva Taloussanomat kysyi puoluetoimistoilta, pitäisikö naisten määrästä pörssiyhtiöiden hallituksissa säätää lailla. Kyselyn mukaan Keskusta, Kokoomus ja SDP vastustavat kiintiöitä. Ainoastaan vihreät ja kristillisdemokraatit asettuvat selvästi kannattamaan kiintiöitä.

Norjassa laki pörssiyhtiöiden hallitusten sukupuolikiintiöistä astui voimaan viime vuonna. Suomessa valtionyhtiöiden hallituksissa on tavoitteena 40 % naisia, mutta yksityisissä pörssiyhtiöissä hallitusnainen on edelleen harvinaisuus. Monet elinkeinoelämän edustajat ovat torjuneet esityksen ja olleet kovin huolissaan siitä, että kiintiönaisia syrjitään hallituksissa siksi, ettei heitä ole valittu hallitukseen osaamisen, vaan sukupuolen takia.

Hyvä kysymys onkin, että miksi osaavia naisia ei tällä hetkellä valita hallituksiin sukupuolesta huolimatta?

Laki kunnallisten luottamuselinten sukupuolikiintiöistä on osoittautunut menestystarinaksi. Kiintiöt ovat nostaneet naisten määrän kunnanhallituksissa ja lautakunnissa yli 40 prosentin. Olisikin syytä kokeilla kiintiöitä välivaiheen ratkaisuna myös yksityisellä sektorilla.

Tavallisenkin työntekijän kannalta naisten hallituspaikoilla on väliä. Naiset hallituksissa palkkaavat miehiä enemmän naisjohtajia, naisjohtajat taas naispuolisia esimiehiä ja työntekijöitä. Naisjohtajien on tutkittu tukevan enemmän työn ja perheen yhteensovittamista. Naispuoliset esimerkit niin yritysten huipulla kuin presidenttinäkin ovat kullankalliita roolimalleja pikkutytöille.

Vihreiden on vaadittava, että seuraavassa valtioneuvostossa on vähintään 40 % molempia sukupuolia. Samoin on hallitusohjelmaan saatava läpi kirjaus kiintiöistä pörssiyritysten hallituksessa. Hyvää Naisten päivää!