— Puoskari Mari

Ekomatkailu helpommaksi ja halvemmaksi

Ilmastonmuutos pakottaa meidät muuttamaan tapaamme lomailla. Jo nyt osa matkailijoista pohtii matkustamisen ympäristövaikutuksia, mutta harvan huono omatunto muuttuu käytännön toiminnaksi. Moni kaupunkilainen on luopunut omasta autosta, mutta lentomatkailun koetaan kuuluvan ihmisen perusoikeuksiin. Kuitenkin yhden hengen Thaimaan lennot vastaavat noin kahden vuoden autoilua päästöjen näkökulmasta.

Ekomatkailusta tulee ensimmäisenä mieleen luontomatkailu. Suomalainen luontomatkailu on vielä kaukana siitä, mihin meillä olisi potentiaalia. Lapista löytyy upeita retkeilymaisemia, mutta miksi niitä ei markkinoida kuten vaikka vaellusreittejä Alpeilla? Matkailun edistämisen tuet tulee jatkossa kohdentaa ekomatkailuun. Myös maatilamatkailu kärsii vielä matkailijoiden tiedonpuutteesta. Suomessa on useita luomutiloja, jotka järjestävät majoitusta ja ohjelmaa matkailijoille. Tietoa löytyy muun muassa Suomen luomumatkailuyhdistyksen sivuilta.

Kaupunki- tai rantalomaakin voi viettää ekologisesti. Loman ekoteot ovat arjesta tuttuja: joukkoliikenteen käyttäminen, energian ja veden säästäminen ja jätteiden synnyn minimoiminen. Muutamat matkatoimistot tarjoavat asiakkailleen ympäristöystävällisempää majoitusta. Lentämisen välttäminen on kuitenkin ilmaston kannalta paras ekoteko. Vaikka lentoliikenteen päästöt ovat länsimaiden kasvihuonekaasupäästöistä vain noin kaksi prosenttia, lentoliikenteen suosio kasvaa räjähdysmäisesti.

Valitettavasti Suomesta on pitkä matka lähes kaikkialle, eikä aurinko aina helli meitä. Olen mielenkiinnolla seurannut suunnitelmia nopeasta junayhteydestä Baltian läpi Keski-Eurooppaan. Mikäli raide saadaan rakennettua, pitäisi vakavasti pohtia yhteyden jatkamista Helsinkiin. Jos junatunneli Helsingistä Tallinnaan voitaisiin toteuttaa ympäristön kannalta kestävästi, mikä olisi sen mukavampaa kuin hypätä illalla yöjunaan ja herätä aamulla Berliinistä. Kun 2000-luvun nuorison vanhempien sukupolvimatkailukokemus oli Interrail, heille itselleen se näyttää olevan halpoihin lentoihin perustuvat viikonloppupyrähdykset Euroopan suurkaupunkeihin. Nopea ratayhteys Helsingistä Eurooppaan olisi todellinen vaihtoehto halpalentoyhtiöille.

Verotuksen ja tukien pitäisi luonnollisestikin ohjata kuluttajaa oikeisiin valintoihin. Tällä hetkellä lentäminen on halpaa ja junalla matkustaminen kallista. Lentoliikenteen haittaverosta tulee sopia pian ja mieluiten globaalisti. Opiskelijahintaa vastaavat, eli nykyistä puolta halvemmat junaliput houkuttelisivat hyppäämään junaan. Nyt kahden henkilön matka etelästä Keski-Suomeen mökille tuntuu huomattavasti halvemmalta omalla autolla, kun matkailija ei yleensä laske hintaan auton hankinnasta aiheutuvia kuluja. Junamatkailun päästöt ovat myös henkilöautoilua matalammat ja lisäksi junan suosiminen vähentää ruuhkia ja meluhaittoja.

Ympäristöystävällisin tapa matkustaa on siis pysyä Suomessa ja suosia junailua. Itse vietin viikon upealla Pielisellä höyrylaivalla, joka kulkee suomalaisilla koivuhaloilla. Haastan muutkin ympäristötietoiset suomalaiset kotimaan kiertueelle. Moni on käynyt vaeltamassa Nepalissa, mutta harva tietää, missä on Urho Kekkosen kansallispuisto. Ottakaa selvää ja matkailkaa sinne - ja luonto kiittää!

Kirjoittaja on Vihreiden varapuheenjohtaja.

Linkkejä:
www.luontoon.fi