— Puoskari Mari

Ympäristöjärjestöjen vainoamisen loputtava

Valtiovarainministeriön ensi vuoden budjettiesityksessä on leikattu ympäristöjärjestöjen avustuksia viidenneksellä. Ympäristöhallinnon toimintamenoista on karsittu avustuksia järjestöille ja ympäristönhoitoon yhteensä 413 000 euroa. Sitä emme halua.

Keskustelu järjestöavustuksista on varsinainen deja vu. Ympäristöministeri Paula Lehtomäki yritti leikata avustuksia vuosi sitten budjettia valmisteltaessa. Avustukset palautettiin talousarvion eduskuntakäsittelyn yhteydessä.

Ympäristöjärjestöjen edustajat osallistuvat kymmeniin valtionhallinnon työryhmiin. Edustukset ovat lisääntyneet koko ajan. Kansalaisyhteiskunnan näkökulman huomioon ottaminen on keskeinen osa valmistelua ja vaatii merkittävästi työntekijäresursseja ympäristöjärjestöissä. Ympäristöjärjestöillä on myös merkittävä rooli lasten ympäristökasvatuksen järjestämisessä. Ympäristöjärjestöjen avustuksia pitäisikin korottaa tuntuvasti toistuvan viikatteen heiluttelun sijaan.