— Puoskari Mari

Helsinki näytti vihreää valoa ruuhkamaksuille!

Helsingin kaupunginhallitus antoi eilen liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon, jonka mukaan Helsinki kannattaa ruuhkamaksuja. Myönteinen kanta lisättiin kaupunginjohtaja Pajusen pohjaesitykseen vihreiden esityksestä. Esitystä tukivat vasemmistoliitto, keskusta ja osa demareista.

Kokoomus vastusti lisäystä. Tämä ihmetyttää kovasti, sillä pääkaupunkiseudun liikenne lisääntyy 25 % seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jo nyt Helsingin keskustan katuverkko ja osa pääväylistä ovat ruuhka-aikaan välityskykynsä äärirajoilla. Jotain on siis pakko tehdä, etteivät kaupungit pysähtyisi.

Nyt tehtyjen selvitysten ja Lontoon ja Tukholman ruuhkamaksujärjestelmien tulokset osoittavat kiistattomasti, että ruuhkamaksut ovat tehokas tapa vähentää päästöjä ja ruuhkia. Ruuhkamaksujen ansiosta matka-ajat lyhenisivät 30 prosenttia ja kasvihuonekaasu- ja pienhiukkaspäästöt vähenisivät 20 prosenttia. Joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi merkittävästi. Myös melun ja liikennevahinkojen vähentyminen toisi yhteiskunnallisia hyötyjä. Mikä on siis kokoomuksen vaihtoehtoinen malli, jolla saadaan aikaan vastaavat hyödyt?

Elinkeinoelämä on toistaiseksi suhtautunut nihkeästi ruuhkamaksuihin. Tutkimukset eivät kuitenkaan tue näkemystä, jonka mukaan maksuista olisi haittaa elinkeinoelämälle. Britannian "EK", Confederation of British Industry (CBI) totesi oman tutkimuksensa perusteella, että nettovaikutus oikein toteutetuista ruuhkamaksuista on elinkeinoelämälle positiivinen.

Ruuhkamaksujen vastustajat väittävät, että ruuhkamaksu olisi ylimääräinen vero pääkaupunkiseudulle ja tuotot valuisivat maakuntiin. Vihreiden esityksestä lausuntoon tehtiin lisäys, jonka mukaan järjestelmä pitäisi toteuttaa nimenomaan maksuna, ei verona. Maksun keräämisoikeus tulisi antaa esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymälle, jolloin tuotot käytetään suoraan joukkoliikenteen parantamiseen.

Mari Puoskari

Kirjoittaja on Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja sekä puolueen varapuheenjohtaja.