— Puoskari Mari

Eläinsuojelulaki on saatava kuntoon

Koko hallituskauden ajan julkisuuteen on tullut tietoa eläinsuojelurikkomuksista toisensa jälkeen. Yhteinen piirre näihin reagoinnissa on ollut se, että ministeri Sirkka-Liisa Anttila on ollut täysin tietämätön siitä, mitä kentällä tapahtuu. Joulukuussa julkisuuteen tulleet videot tuotantoeläinten kohtelusta osoittivat, ettei tilanne ole parantunut vuoden 2007 kohun jälkeen juurikaan.

Eläinsuojelulaki on täynnä porsaanreikiä, ja sitä on voimakkaasti kritisoitu niin ammatinharjoittajien kuin eläinsuojelujärjestöjenkin taholta. Anttila on vihdoin myöntänyt, että eläinsuojelulakia on uudistettava.

Eläinsuojelulaki on uudistettava siten, että se todella takaa eläinten hyvinvoinnin. Eläinkohtaisia tilanormeja tulee suurentaa ja porsitushäkit kieltää, kuten monissa Euroopan maissa on jo tehty. Uuden lain tulee edellyttää, että kaikkia julkista tukea saavia investointeja arvioidaan eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta.

Nyt eläinsuojelulainsäädännön minimivaatimukset ja ministeriön määräykset eivät turvaa eläimille mahdollisuutta lajityypilliseen käyttäytymiseen.

Oikeusministeri Tuija Brax on jo valmistellut omalla vastuullaan olevaa lainsäädäntömuutosta eläinsuojelurikosten rangaistusten tiukentamiseksi. Tämä on erittäin hyvä uudistus. Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kesäkuussa.

Kirjoittaja on Vihreiden varapuheenjohtaja