— Puoskari Mari

Natura-alueisiin ei saa koskea!

Helsingin vihreät kaupunginvaltuutetut vastustavat kaupunkisuunnitteluviraston suunnitelmia rakentaa Helsingin Itäsalmen Natura-alueille.

Emme kannata Natura-alueille rakentamista. Meille kaavoituksen lähtökohtana on se, että sekä Kapellvikenin että Sipoonkorven ja sen suojavyöhykkeiden arvokkaat luontoarvot turvataan. Järkevällä suunnittelulla alueelle mahtuu niin luontoarvoja, asuntoja kuin raideyhteyskin.

Mielestämme kaupunkisuunnitteluviraston ei pidä vähätellä Östersundomin Kapellvikenin luontoarvoja. Östersundomin lintuvedet kuuluvat lintuvesien suojeluohjelmaan, ja alueen Natura-kuvauksessa todetaan, että Kapellviken on yksinäänkin arvokas lintualue. Kapellviken on muun muassa tärkeä muuttolintujen levähdyspaikka.

Ehdotuksemme on, että Itäsalmen asuinaluetta voitaisiin tiivistää esimerkiksi rakentamalla englantilaistyyppisiä yhteenliitettyjä townhouse-pientaloja. Mikäli raideratkaisussa päädytään metrovaihtoehtoon, voitaisiin asemien lähettyville sijoittaa myös kerrostalokortteleita.

Itäsalmen alueen suunnitteluperiaatteet tulevat valtuuston käsittelyyn tänä keväänä. Vihreät tulevat kaikissa vaiheissa edistämään myös Sipoonkorven kansallispuiston perustamista.