— Puoskari Mari

Turkistarhaukselle exit-strategia

Oikeutta eläimille -yhdistys on saanut kampanjallaan käynnistettyä tärkeän keskustelun turkiseläinten kohtelusta Suomessa. Ministeri Anttila on osallistunut keskusteluun lähtemällä taistoon kampanjan järjestäjiä vastaan.

Ei ole ihme, että monet tahot ovat jo vaatineet Anttilan eroa. Eläinten oikeuksien puolustajien kimppuun hyökkääminen on ministeriltä tyylitöntä tilanteessa, jossa ihmiset ovat aidosti järkyttyneitä eläinten kohtelusta.

Sekä turkistuottajat että Anttila ovat kilvan vedonneet "turkisvuotoon", eli siihen että tarhaus siirtyy ulkomaille, jos se Suomessa kielletään. Suomalaisten eläinlääkärien tekemien selvitysten mukaan tilanne on Suomessa lähes yhtä huono kuin Kiinassa. Eikä se, että jossakin maassa asiat ovat vielä huonommin kuin Suomessa, voi mitenkään olla selitys sille, että Suomessa toimitaan epäeettisesti. Eläinsuojelurikkeet ovat Suomelle kansainvälinen häpeä, ja niiden esiin tuomisesta eläinaktivistit ansaitsevat kiitoksen.

Sirkka-Liisa Anttila on myös väittänyt, että turkiskampanjan organisoijat eivät välitä eläimistä. Tämä väite on täysin absurdi. Aktivistit ovat alleviivanneet, että kyseessä eivät ole sattumanvaraiset yksittäistapaukset, vaan turkistuotannon normaalitila. Jos normaalitilassa eläimet voivat edes osin niin huonosti kuten on nähty, on tarhaukselle asetettavissa kriteereissä ja valvonnassa vikaa. Siihen on ministerin puututtava.

Valvonnan lisääminen ja pienet kohennukset eläinten oloissa eivät pitkällä tähtäimellä riitä. Vihreiden kanta on, että tarhaamisesta on luovuttava, koska sitä ei voida toteuttaa tavalla, joka ei aiheuttaisi kärsimystä eläimille.

On mahdollista yhdistää moraalinen toiminta ja ihmisten työllistyminen. Turkistarhaajia on noin 1 100, ja heidän lisäkseen välitysketjussa työskentelee ihmisiä. Siirtymäajalla näille toimijoille on tarjottava mahdollisuuksia elinkeinon vaihtamiseen.

Turkistarhauksesta luopumista ei tarvitse toteuttaa yhdessä yössä, mutta suunnan ja päämäärän on oltava selvä kaikille. Tarhaukselle pitää luoda exit-strategia. Sen sisältönä voisi olla esimerkiksi tarhauksen tukien lopettaminen, uusien tarhojen ja laajennusten estäminen sekä viimeisenä etappina tarhojen kieltäminen parin seuraavan hallituskauden aikana.