— Puoskari Mari

Keskustalainen turvepolitiikka on ongelma, ei ratkaisu

Pääministeri Mari Kiviniemi haukkui eilen Helsingin energiapolitiikkaa hiilenmustaksi ja peräänkuulutti keskustalaista energiapolitiikkaa. On totta, että Helsingin energiantuotanto nojaa edelleen liiaksi kivihiileen. Siitä ei kuitenkaan voi syyttää vihreitä. Olemme ajaneet valtuustossa uusiutuvien energiamuotojen lisäämistä jo 80-luvulta.

Vihreiden ehdotuksesta Helsingin energiapoliittisiin linjauksiin lisättiin vuonna 2008 konkreettinen tavoite, jonka mukaan Helsingin energiasta tuotetaan 20 prosenttia uusiutuvilla vuoteen 2020 mennessä.

Tänä syksynä valtuusto päättää tuulivoimala- ja bioenergiainvestoinneista, jotka ovat tämän linjauksen ansiota.

Pääministeri Kiviniemen ajama keskustalainen energiapolitiikka kuulostaa sen sijaan pelottavalta. Keskusta tekee härskisti aluepolitiikkaa ja edistää turpeen energiakäyttöä aina kun mahdollista.

Turpeen hiilidioksidipäästöt ovat tuotettua energiayksikköä kohden korkeammat kuin kivihiilen. Lisäksi turpeenotto saastuttaa vesistöjämme ja pilaa arvokkaita soita. Helsingin on syytä tsempata energiapolitiikassaan, mutta ei ainakaan keskustalaiseen suuntaan.