— Puoskari Mari

Ruuhkamaksujen tuotot pääkaupunkiseudulle – ja enemmänkin

Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja Laura Räty väitti eilen, että vihreät haluaa rahastaa pääkaupunkiseutulaisia ruuhkamaksuilla ja käyttää tuotot muun Suomen tukemiseen. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan on Rädyn poliittisistä syistä keksimä tulkinta.

Vihreät julkaisi oman raideinvestointipakettinsa kevään alussa. Tavoittelemme merkittävää satsausta koko Suomen raideliikenteen parantamiseksi. Pääkaupunkiseudulle investoitaisiin merkittävästi ruuhkamaksujen tuottoa enemmän. Haluamme satsata seudun ratahankkeisiin, kuten Länsi- ja Itämetroon, ratojen ylläpitoon, valtakunnalliseen Pisara-hankkeeseen ja joukkoliikenteen käyttökustannuksiin.

Investoinnit rahoittaisimme ruuhkamaksuilla, kohdentamalla liikennemäärärahoja sekä myymällä osuuksia valtionyhtiöistä, joiden omistaminen ei ole valtiolle strategisesti välttämätöntä. Olen sitä mieltä, että ruuhkamaksujen keräämisoikeus pitäisi antaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle, jotta tuotot käytettäisiin varmasti pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämiseen. Samalla lailla muillakin alueilla voitaisiin ottaa käyttöön tiemaksuja alueellisen joukkoliikenteen rahoittamiseksi.

Kokoomus ja vihreät ovat Helsingissä napit vastakkain liikennekysymyksissä. Kokoomus pakoilee pääkaupunkiseudun liikenneongelmia vastustamalla ruuhkamaksuja ja ajamalla raivokkaasti autoliikennettä lisäävää keskustatunnelia. Minua ihmetyttää, että valtakunnallisella tasolla kokoomuksen linjauksissa ei ole millään tavalla näkynyt pääkaupunkiseudun kiireellisten raidehankkeiden rahoittaminen. Kokoomuksen liikennepolitiikka aiheuttaa ruuhkia ja heikentää pääkaupunkiseudun kilpailukykyä ja ihmisten arkea.