— Puoskari Mari

Norppa symboloi luonto- ja eläinmanifestia

Vihreät julkistivat perjantaina Luonto- ja eläinmanifestin. Sen symbolina on saimaannorppa, uhanalainen eläin, joita on jäljellä enää 270 yksilöä. Norppa sopii manifestin symboliksi hyvin, sillä tarina sen suojelun hankaluuksista pätee laajemminkin luonnonsuojeluun.

Me saimme juuri aikaan verkkokalastuskiellon saimaannorpan pesimäalueelle. Se oli tärkeä voitto Keskustasta ja maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Antilasta.

Luonnonsuojelun ongelma on, että luontoa suojellaan usein pieni alue tai yksi laji kerrallaan. Me Vihreät ymmärrämme, että luonnon monimuotoisuuteen vaikuttavat kaikki pienet valinnat ja päätökset. Meille pienet päätökset ovat suuria. Meille luonto on superarvo.

Hallitus on kuluneella vaalikaudella tehnyt useita Vihreille tärkeitä päätöksiä. Saimme kaksi uutta kansallispuistoa, Selkämeren ja Sipoonkorven. Eläinrääkkääjille voidaan määrätä kovempia rangaistuksia, koska lakiin saatiin törkeä eläinsuojelurikos. Eläintenpitokieltorekisteri antaa paremmat keinot valvoa, etteivät eläimiä rääkänneet enää saa eläimiä haltuunsa. Mikään näistä saavutuksista ei olisi edennyt ilman oikeusministeri Tuija Braxin määrätietoista työtä.

Me haluamme jatkaa tällä tiellä seuraavallakin kaudella. Tarvitsemme lisää suojelualueita ja paremman elämän eläimille.

Luonto- ja eläinmanifesti listaa Vihreiden 10 teesiä siitä, miten luonnonsuojelu – ja eläinkysymyksissä pitää jatkaa. Vihreiden uudessa Suomessa luonto suojellaan ja eläimiä rakastetaan.

Lue Vihreiden Luonto- ja eläinmanifesti täältä.