— Puoskari Mari

Omista ja muiden kaapeista

Demareiden Piia Viitanen on syyttänyt kokoomusta salaisten leikkauslistojen valmistelusta.

Tietenkin on niin, että jos kokoomuksella on jotain konkreettisia leikkaussuunnitelmia, ne olisi pitänyt kertoa julkisuuteen ennen vaaleja.

Viitasen kannanotossa tosin jätetään mainitsematta, että demareiden omatkaan kaapit eivät ole ihan puhtaat. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on toistuvasti ilmoittanut paneeleissa, että demarit aikovat jäädyttää valtion menoista neljänneksen kahdeksi vuodeksi. Tämä tarkoittaa itsestään selvästi henkilöstön vähennyksiä valtionhallinnossa. Demareiden esitys on siten tasan tarkkaan leikkausesitys.

Vihreät haluaa tasapainottaa valtiontaloutta siten, että ihmisille tärkeät palvelut turvataan. Emme lähde leikkaamaan hyvinvoinnin turvaavia peruspalveluita tai sosiaaliturvaa. Yhteiskunnan turvaverkko on jo nyt heikko verrattuna muihin Pohjoismaihin. Haluamme säilyttää Suomen tasa-arvoisena yhteiskuntana jatkossakin.

Yritystuista ja puolustusvoimien menoista olemme valmiita leikkaamaan. Niinikään olemme valmiita korottamaan energia- ja kulutusveroja ja luopumaan joistain verovähennyksistä.