— Puoskari Mari

Ydinvoima on huonoa yrittäjäpolitiikkaa

Pienyrittäjät joutuvat äänestämään keskustaa ja kokoomusta samanlaisesta puolipakosta kuin pienituloiset perinteisesti vasemmistoa – he toivovat, että ehkä puolueet tällä kertaa tekevätkin jotain. Sekä pienyrittäjät että pienituloiset hyötyisivät kuitenkin eniten vihreiden talouspolitiikasta.

Yrittäjistä 80 prosenttia on keskituloisia tai sen alle. Neljännes heistä tienaa noin tonnin kuussa. Yrittäjien puolueeksi itsensä nimennyt kokoomus on kuitenkin päättänyt olla suuryritysten edunajaja ja vähät välittää pienyrittäjistä. Kokoomus on esimerkiksi ajanut alennukset energiaveroihin, mutta vain suurille yrityksille. Myös kokoomuksen läpi runttaama työnantajamaksujen alennus hyödytti lähinnä suuria yrityksiä.

Hyvä esimerkki huonosta yrittäjäpolitiikasta on massiivinen ydinvoiman lisärakentaminen, jota suurteollisuus ja vanhat puolueet ajavat. Ydinvoima ei edistä suomalaista pienyrittäjyyttä pätkääkään,toisin kuin hajautettu uusiutuvien tuotanto.

Suomi tarvitsee yrittäjiä. Euroopan unionin Small Business Actin raportin mukaan Suomesta puuttuu etenkin mikroyrityksiä. Suomeen voi syntyä jopa 100 000 uutta yritystä.

Me vihreät haluamme, että veronkevennykset kohdistuvat työntekoon ja yrittämiseen. Verotus ei saa olla este työn tekemiseen, yrittämiseen ja uuden keksimiseen.

1) Olemme valmiita laskemaan yhteisöverokantaa kahdella prosenttiyksiköllä yritysten houkuttelemiseksi Suomeen.

2) Alv-velvollisuuden alaraja on nostettava EU-direktiivin sallimalle maksimiin eli 10 000 euroon, jotta alkutaipaleellaan olevat yritykset selviäisivät pidemmälle.

3) Tutkimukseen pitää kannustaa. Esimerkiksi tutkimus ja kehitys -kulujen verovähennysoikeus antaisi yrityksille mahdollisuuden kehittää enemmän palvelujaan ja tuotteitaan. Siitähän yrittämisessä ja yrityksen menestymisessä on kyse: oman juttunsa muita paremmin tekemisestä.