Löydä ehdokkaasi

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan ympäri Suomen. Löydä oma ehdokkaasi!

— Saara Ilvessalo

Eurooppa Brexitin jälkeen

Suomen delegaation terkut EGP:n kokouksesta

Euroopan vihreät kokoontuvat viime viikonloppuna Glasgowssa Skotlannissa. Skotlanti on vihreille tällä hetkellä kenties ajankohtaisin mahdollinen paikka kokoustaa. Juhannuksena tapahtunut Brexit-äänestys, jonka tulos oli sekä paikallisille että eurooppalaisille vihreille pettymys, oli sitä erityisesti Skotlannille, jonka enemmistö äänesti Euroopan unionissa pysymisen puolesta. Sekä Euroopan vihreät että Skotlanti ovat katsoneet, että äänestystulos aiheuttaa hallaa sekä unionille että Britannialle.

Skotlannin lisäksi enemmistö Pohjois-Irlannin ja Gibraltarin asukkaista äänesti EU:ssa pysymisen puolesta. Äänestyksen jälkeen kävi selväksi, että kukaan ei tiedä, mitä unionista eroaminen tarkoittaa. Kävi myös selkeästi ilmi, että leave-kampanja oli perustunut pitkälti valheille, joista ei äänestyksen jälkeen tahtonut saada ketään vastuuseen.

Brexit keskustelutti kokousta sekä ensimmäisen päivän avauspuheenvuoroissa, paneelikeskusteluissa että hyväksytyssä kannanotossa. Kokousta avaamassa oli muun muassa Skotlannin pääministeri, keskustavasemmistolaisen Skotlannin kansallispuolueen puheenjohtaja Nicola Sturgeon, joka puhui vahvasti Skotlannin EU:ssa pysymisen, ilmastonmuutoksen vastaisen työn ja pakolaisten oikeuksien puolesta.

Skotlanti äänesti itsenäistymisestä kaksi vuotta sitten, syksyllä 2014. Tuolloin Yhdistyneessä Kuningaskunnassa pysyminen voitti niukasti. Nyt Brexit-äänestyksen tulos on kuitenkin saanut Skotlannin pohtimaan mahdollisuutta uudesta itsenäistymiskansanäänestyksestä muuttuneiden olosuhteiden johdosta. Britannian hallitusta asia ei kuitenkaan ole toistaiseksi vakuuttanut.

Sturgeonin pääviesti kokoukselle oli: Skotlanti haluaa pysyä eurooppalaisen perheen jäsenenä. Britannian hallitus ja muukalaisvihamielisiä kommentteja EU:ssa laukovat ministerimme eivät puhu meidän puolestamme. Jokainen, joka kunnioittaa Skotlantia haluamalla tehdä siitä kotinsa, on tänne tervetullut. Kyse ei ole siitä, mistä ihmisen tulevat, vaan siitä, minne haluamme yhdessä mennä.

Kokouksessa Euroopan vihreät julkistivat linjauksiaan Euroopan unionin kehittämisestä myös Brexitin jälkeisessä ajassa. Vihreät haluaa EU:n instituutioiden demokraattista uudistamista, mutta erityisesti unionin on jälleen pystyttävä osoittamaan jäsenmaiden kansalaisille, että se tuo kouriintuntuvia hyötyjä ja oleellisia ja välttämättömiä uudistuksia. Vihreät haluaa Euroopan, joka on kärjessä ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa, ajaa ihmisarvon kunnioitukseen perustuvaa turvallisuuspolitiikkaa ja inhimillisempää pakolais- ja maahanmuuttopolitiikkaa.

EU:n on osaltaan varmistettava julkisten talouksien kestävyys tukkimalla verovilpin ja verovälttelyn mahdollisuuksia ja kiinnitettävä erityistä huomiota nuorison kouluttautumis- ja työmahdollisuuksiin. Euroopan unionin on mentävä eteenpäin ja luotava sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää maailmaa Brexitistä huolimatta.

Kirjoittajat Saara Ilvessalo ja Tuomas Viskari ovat Euroopan vihreiden Suomen delegaatteja.