— Saario Mari

VAHVA LUONTONI –pamfletti päivittää luonnonsuojelun 2010-luvulle

Mari Saario

Ekosysteemimme on rikki. Korjausliike on välttämätön. Vihreät puolueena syntyi luonnonsuojelusta, emmekä ole vielä onnistuneet tekemään itseämme tarpeettomiksi.

Tavoite on yksinkertainen. Tulevilla sukupolvilla pitää olla oikeus hyvään elinympäristöön ja rikkaaseen luontoon. Eliölajeilla on luovuttamaton olemassaolon oikeutuksensa ja yhteisen biodiversiteetin hävittäminen on moraalisesti ja eettisesti väärin.

Luonnonsuojelu on myös taloudellisesti kannattavaa. Ekosysteemien turvaamiseksi käytetty raha on tuottava investointi. Luonto tuottaa meille ruokaa, terveyttä, elämyksiä ja raaka-aineita. Mutta voimme nostaa yhteisestä pankista vain korkoja, emme syödä pääomaa. Kestävän kulutustason ja tavan löytäminen on aikamme suurin haaste.

Suomalaisten perinteisen luontosuhteen vaaliminen on tärkeää. Kulttuurimme on kasvanut luonnosta, ja tarvitsemme luontoelämyksiä säilyttääksemme juuremme ja hyvinvointimme. Luonnonsuojelualueiden puolustaminen on välttämätöntä. Varsinais-Suomessa ainutlaatuisia ja arvokkaita kohteita on niin metsissä, kedoilla, lehdoissa kuin Saaristomerelläkin. Historiallisena asuinalueena suojelua vaativat myös maisemat ja alueet, jotka ovat syntyneet ihmisten vaikutuksen myötä.

Vihreiden luontopolitiikka monipuolistuu. Jotkut kehittävät biodiversiteetin kannalta kestävää taloutta, toiset taistelevat uhanalaisten lajien puolesta. Meissä vihreissä on susien puolestapuhujia, luontokuvaajia, koijärveläisiä, kehitysoptimisteja, luonnontieteilijöitä, luolabongareita, kaupunkisuunnittelijoita, eräharrastajia, metsästäjiä, maanviljelijöitä ja ketojen niittäjiä. Puolue taistelee soiden puolesta, vaatii ilmastolakia ja perustaa kansallispuistoja.

Luonnon merkitys ei kuitenkaan näy mediassa. Siksi vihreidenkään kannanotot ja teot eivät nouse otsikoihin. Siksi aina välillä meiltäkin kysytään, ovatko Vihreät unohtaneet luonnonsuojelun. Emme ole, mutta tästä syystä heräsi minussa halu koota yhteen näkemyksiämme.

Vihreys on monimuotoista luonnonsuojelua. Haastoin muut Varsinais-Suomen vihreät eduskuntavaaliehdokkaat kirjoittamaan vaalikiireidensä lomassa luonnonsuojelusta. Myös puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö lähti mukaan. Näin syntyi pamfletti VAHVA LUONTONI, joka päivittää luonnonsuojelua 2010-luvulle.

Toivotamme hienoja luonto- ja lukuhetkiä.

VAHVA LUONTONI -pamfletti