— Satu Haapanen

24.10. YK:n päivä

Päivän motto: Katso tarkemmin. Heikki Salo, Miljoonasateen sanoittaja Jos ei katsoisi tarkkaan, olisi tämä tiistai aivan tavallinen lokakuun harmaa tiistai. Lumi on tullut, ja se tekee maiseman harmaammaksi. Päivä on kuitenkin täynnä väriä, jos oikein tarkkaan katsoo. Heräsin tekstiviestiin, joka ilmoitti pienen poikavauvan syntymästä. Vaalipäällikköni Heli sai pienokaisen viime yönä viikkoa etuajassa. Koko perhe voi onneksi hyvin. Oman Saga-vauvamme tuoksusta ja orastavasta hymystä olemme saaneet nauttia nyt tasan kuukauden. Nyt hän nukkuu valvottuaan koko aamupäivän. Oulun Seudun Yk-yhdistys tempaisee tänään jakamalla ilmapalloja ja YK-tietoutta Rotuaarilla. Yhdistys on hyvin aktiivinen ja järjestää tuon tuostakin kaikenlaisia tilaisuuksia. Kun tulin yhdistykseen mukaan noin kymmenen vuotta sitten, eli yhdistys sukupolven vaihdosta ja meillä oli välillä vaikeaa saada porukkaa mukaan. Nyt näyttää hyvältä, kun mukaan on saatu uusia nuoria ihmisiä. Oulun rauhantoimikunta on myös aktiivinen. He järjestävät tänään rauhankulkueen. Yritän päästä mukaan. Ensimmäiset reissut vauvan kanssa ovat vain varustukseltaan ja henkiseltä lataukseltaan kuin lähtisi maailmanympärysmatkalle, kunnes taas menemiseen tottuu. Tilaisuus on tärkeä, sillä se huipentuu puheenvuoroihin koskien ihmisoikeuksia, Tsetseniaa ja Lähi-itää. Nelikiloisesta syntymäpainostaan huolimatta Saga on ollut aika viluinen vauva. Ja koska ilma on ollut hyvin kolea ja tuulinen, olemme päässeet ulos vasta muutaman kerran. Kolmessa mielenkiintoisessa tilaisuudessa Saga on kuitenkin ollut jo mukana. Naisten äänioikeuden satavuotisjuhlien merkeissä kävimme naisjärjestöjen näyttelyssä kirjastossa. Mukana olivat myös Oulun seudun Vihreät naiset – järjestö, joka perustettiin vasta syyskuussa, mutta jossa on jo kaksikymmentä jäsentä. Vihreät naiset ovat mukana myös naisten messuilla marraskuussa. Olen luvannut kysellä tilaisuuteen myytävää ja esiteltävää pöydälle. Toinen kiva tapahtuma oli ensimmäinen oma runoiltani, jossa esittelin eläinrunojani kirjakahvila Nisperossa. Paikalla oli viisi kuulijaa, heidän joukossaan kirjakaupan omistajat hanna ja Jarmo, kulttuuripersoona P. Heinonen, runoilija Harri Holtinkoski ja kirjallisuuden opiskelija Silja – sekä tietysti Saga. Kaiken kaikkiaan vaikuttava ja vaativa yleisö! Olin iloinen palautteesta. Ostin Jarmo Stoorin uusimman kirjan, Maailmanparantaja Kuikkanen. Nisperon reilun kaupan kahvi oli reiluksikin kahviksi harvinaisen hyvää. Kirjakahvila on erittäin tervetullut Ouluun, enää ei tarvitse käydä Helsingissä asti saadakseen hyviä kirjoja (tapanani on ollut vierailla Liken kaupassa Kaisaniemessä joka Helsingin reissulla). Kolmas kiva tilaisuus, mihin olen mennyt Saga ja Ella –tyttärieni kanssa on kaupungin järjestämä monikulttuurinen vauvaklubi. Se sai alkunsa kolmisen vuotta sitten ideastani tarjota Oulun monikulttuurisille ja monikulttuurisuudesta kiinnostuneille perheille kohtauspaikka. Kerho on pyörinyt hienosti Nuoriso-ohjaaja Holapan Anun, Turpon Hennan ja äitien ja isien voimin tähän päivään asti. Kerhossa on joka kerta myös ruhtinaalliset tarjoilut, tällä kertaa oli karjalanpiirakoita ja tietysti reilun kaupan teetä ja kahvia. Saga ynisee unissaan. Luulen, että hän näki yhtenä päivänä arkkipainajaista, jossa iso lintu yritti viedä pienen nisäkkään. Onneksi äitini oli myös täällä ja otti syliinsä tämän pienen nisäkkään, sillä aikaa kun touhusin Ellan kanssa. Ella täyttää joulukuussa kolme vuotta. Hän on ollut hyvin mustasukkainen pikkusiskostaan, mutta onneksi vauva on nukkunut paljon, niin aikaa on jäänyt melko runsaasti Ellan ja kahdeksanvuotiaan Elielin kanssa leikkimiseen ja heidän kanssaan ulkoiluunkin. Olen saanut tänään imuroitua koko asunnon. Arjen saavutus sekin. Sohvalle vauvan kanssa istuessani astuin limaiseen lammikkoon. Sagan päiväkirjamerkintä lattialla. Kohta aion luututa sen pois. Tänään sain myös yhteyden kastepappi Kortesluomaan sekä varmistettua Nukun kahvilatilan kampanjanavausta 17.11. varten. Flamencotanssija ja –musisoijat varmistivat tulonsa. Lisäksi olin yhteydessä Jukka Keski-Filppulaan. Suunnittelimme yhteisiä tilaisuuksia. Blogin ensimmäinen päiväkirjamerkintä on kirjoitettu. Lasse vihreästä liitosta lupaili, että kohta on blogiyhteys toiminnassa. Se on upea juttu!