— Satu Haapanen

25.10.06 Rasismi kuriin

Päivän uutisista nousee mielestäni näkyvimmäksi Kalevan uutinen neljästä ulkomaalaisesta perheestä, jotka ovat muuttaneet Kajaanista pois turvallisuutensa vuoksi. Taustalla on puolitoista vuotta sitten tapahtunut kahakointi pizzerian edustalla, jossa olivat osapuolina suomalaiset ja ulkomaalaiset miehet. Kaleva kertoo Kajaanin olevan Suomen rasistisin kunta. Vuodesta 2003 lähtien Kajaanissa on poliisin tietoon tullut yli 20 rasistiseksi luokiteltua rikosta. Useita ulkomaalaisten omistajia yrityksiä on joutunut ilkivallan kohteeksi viime vuosina. Vielä tutkitaan, liittyykö puolitoista vuotta sitten sattuneeseen pizzeriakahakkaan rasistisia motiiveja. Olipa tappelu ko. tapauksessa kenen tahansa aloittama, voidaan hyvällä syyllä kysyä, sattuuko vastaavanlaisia hyökkäyksiä suomalaisten pizzerioiden tai muiden ruokapaikkojen kohdalla. Jos sattuisi, pantaisiin huligaanit aisoihin alta aikayksikön. Jotenkin tuntuu, että pinna venyy usein viranomaisillakin liian pitkälle, kun kyseessä on ulkomaalainen yrittäjä. Odotellaan ja odotellaan, ja kysellään, oliko kyseessä rasistinen rikos. Uutiset ulkomaalaisten yrittäjien ja suomalaisten välisistä nujakoista eivät missään nimessä ole hyvää mainosta Kajaanille, josta ulkopuoliselle muodostuu kuva syrjivänä ja väkivaltaisena paikkakuntana, vaikkei asia näin olisikaan. Yrittäjyyttä paikkakunnalla ei toisten omaisuuden tuhoaminen ja perheiden turvallisuuden uhkaaminen ainakaan edistä. Muutama vuosi sitten koettiin Joensuussa rasistinen aalto, joka saatiin melko ripeästi kuriin tehokkaalla eri tahojen yhteistyöllä. Voitaisiinko Kajaanissakin tehostaa poliisin, nuorisotoimen, koulun, opiskelijoiden, tutkijoiden, kansalaisjärjestöjen ja asukasyhdistysten välillä tiedottamista ja yhteistyötä, jotta erittäin ikävä ja ihmisiä pois paikkakunnalta karkottava rasismi saataisiin kuriin ja väkivallantekijät vastuuseen? Kajaanilaisista varmasti suurin osa haluaa elää sovussa ja rauhassa monikulttuurisessa maailmassa, miksi siis annettaisiin joidenkin häiriköiden pilata hyvän paikan maine? Stoppi tällaiselle toisten omaisuuden tuhoamiselle ja vainoamiselle. Toinen aamun lehdestä noussut uutinen on suomalaisten maailman kolmanneksi suurin jättämä ekologinen jalanjälki. Suomalaiset tarvitsisivat neljä maapalloa, jotta luonnonvarat riittäisivät tämänhetkiseen kulutukseen. Energiantarve kasvaa kuitenkin koko ajan kerrotaan jatkuvasti tiedotusvälineissä, ja sillä yritetään pohjustaa kuudetta ydinvoimalaakin. Mutta eihän energian tarve itsestään kasva, ihminenhän se päättää, paljonko energiaa kuluttaa. Sammutan pari päälle jäänyttä valoa. Kolmas uutinen, jonka tyyppisiä ollaan saatu lukea pitkin syksyä mm. Rautaruukin kohdalla, oli uutinen Fortumin jättisuurista optioista johtajilleen. Elämme hyvin erilaisissa maailmoissa. Mammuttimaiset optiot yhtiöissä tuntuvat varmaan niitä saavista kohtuullisilta ja oikeutetuilta. Kuitenkin, oikeutusta on vaikea hakea, kun sama raha tasaisemmin jaettuna hyödyttäisi laajoja joukkoja pienituloisia kansalaisia. Valtio-omisteisten yhtiöiden voitoista suuri osa tulisi koitua kansalaisten hyväksi. Sama koskee myös kaupungin liikelaitosten tuottamia voittoja. Niillä pitäisi paikata vajetta muilla sektoreilla, joilla on mahdotonta tuottaa taloudellista voittoa toisin sanoen kaupungin voitot pitäisi ohjata terveys-, sosiaali- ja opetuspuolelle, joissa rahasta on tarvetta.