— Satu Haapanen

8.12.06 viikon tapahtumia

Menipäs myöhään. Kotiäidin päivälle tuli tänään pituutta 17 tuntia 45 minuuttia. Ja sittenkin jäi vielä pyykit koneeseen. Päivä alkoi puoli kahdeksalta, kun Ella kömpi viereen ja päättyi viimein vauvan nukahdettua seuraavan vuorokauden puolella. Päivä oli muutoin sateestakin huolimatta oikein hauska, sillä meillä oli yhtäaikaa yksitoista lasta talossa - kahdeksan muuta lasta omien lisäksi. Askartelimme tonttuja ja lapset leikkivät koulua ja pelasivat sählyä niin kiltisti, että sain rauhassa tiskata. Katoin pitkästä aikaa Frasierin ja taas sai nauraa kunnolla. Mukava sarja. Eilen kirjoitin kouluaiheisen jutun osoitteeseen http://properuskoulu2007.blogspot.com/ Maanantaina oli hyvinvointivaltiota käsittelevä keskustelutilaisuus, pidin siellä kommenttipuheenvuoron. Mukana oli mm. Liisa Jaakonsaari, jota on aina mukava nähdä. Tiistaina kävin kertomassa ensimmäisen vuoden kv-opettajankoulutusohjelman opiskelijoille yliopistolla työstäni opettajana kansainvälisissä kouluissa. Opiskelijat olivat kiinnostuneita ja he kyselivät paljon. Ryhmässä oli kaksi turkkilaistakin nuorta naista, saksalainen ja espanjalainen tyttö, he olivat tulleet vaihto-opiskelijoina Ouluun. Espanjalainen tyttö kertoi Suomen koulujärjestelmän olevan Espanjassa niin kovassa huudossa, että Suomessa vaihto-opiskelu katsotaan eduksi töitä hakiessa. Räsäsen Rauni, joka nimitettiin monikulttuurisuuskasvatuksen professoriksi Ouluun tekee kyllä mahtavaa ja erittäin yksilöllistä ja päämäärätietoista työtä mm. Järvelän Marian ja Gordon Robertsin kanssa, jotta tulevat kasvatusalan ammattilaiset saavat monipuolisen, kriittis-eettisen ja monikulttuurisuutta edistävän koulutuksen tulevia tehtäviään varten. Raunin ja hänen työtoveriensa ansiosta Oulun opettajankoulutus on varmasti kansainvälisyydessään ja kansainvälisesti suuntautuvien ohjelmien ja opintojaksojen puolesta maailman huippuluokkaa ja väittäisin, että jopa ainoaa laatuaan. Loppuviikko hurahtikin hyvin nopeasti. Eräs vanha ystäväni kävi yhtenä aamuna pikkupoikansa kanssa kylässä ja eilen heille oli sitten syntynyt pikkutyttö. Se on hieno asia. Perjantaina pyörähdin Raahessa tutustumassa Tokolan Arin Equal-projektiin. Ari on tehnyt kovasti työtä usean vuoden ajan sosiaalisen yritysten perustamiseksi ja hänen työnsä (hän sanoisi varmasti yhteistyön tuloksena) tuloksena on syntynyt 60 henkilöä työllistävä Osuuskunta Wanha Meijeri, jossa on perustajajäseninä useampi yhdistys. Oli todella mielenkiintoista käydä katsomassa Wanhaa meijeriä ja sen toimintoja. Tästä kirjoitan varmaan jossain vaiheessa lisäkin. Nyt pitäisi varmaan välillä nukkuakin. Turkkia ja Kyprosta käsittelevän artikkelin kirjoitus saa odottaa aamuun. Pyykit taidan vielä ripustaa, kun sauna on vielä lämmin.