— Satu Haapanen

Pop-laulajan vapaapäivä 1.1.06

Vuosi 2007 on alkanut. Presidenttimme perää uudenvuoden puheessaan globaalia vastuuta. Hän on oikeassa. Hänen puheensa on hyvin inhimillinen. Olisin toivonut kuitenkin jotain konkreetimpaa. Ohjeita kansalaisille, miten toimia arjessa oikeudenmukaisemman maailman hyväksi. Ja kun hän puhui ilmastonmuutoksesta, olisi hän voinut haastaa kansalaisia vaikka kuluttamaan vähemmän ja omistamaan aikaa enemmän perheelle ja ystäville. Media on mässäillyt Saddamin hirttämisellä. Kuvottavaa touhua. Jos tarkoituksena on pelottelu, Husseinin viileä urheus hirttämisen edellä vain lisää marttyyrikuoleman ihailtavuutta ja vihamielisyyttä Irakin miehittäjiä vastaan. Joulun aika vie aina paljon energiaa, jokaisen odotukset joululle ovat niin suuret, ja jännitteiltä ei voi välttyä. Ehkä se joskus helpottuu, kun saamme "oman kodin". Aatto sujui rauhallisesti, lapset iloitsivat pukista ja leikkivät kiltisti lahjoillaan. He saivat mukavia kirjoja ja pelejä ja Ella nuken, josta tykkäsi kovasti. Ella on kukkunut viime päivinä joka yö lähelle yhtä, kun hän on nyt innostunut palapeleistä tai muuten vain piirtämisestä. Niinpä olo oli kuin juoksijalla maratonin jälkeen, kun Aki lähti Ellan ja Elielin kanssa eilen Kouvolaan. Olen nukkunut tänään univelkaa pois Sagan kanssa. Lisäksi teimme parin tunnin kävelylenkin. Aion ulkoilla vauvan kanssa tällä viikolla joka päivä ja kerätä voimia kevään vaalityöhön. Lisäksi nyt on hyvä tilaisuus laittaa nettisivut kuntoon ja alkaa vastailla vaalikoneiden kyselyyn, kun Aki on lasten kanssa muutaman päivän Riitta-mummin ja Aimo-papan hoivissa. Näin hiljaista meillä ei ole ollut kuukausiin. Täytämme hiljaisuutta Sagan kanssa laulamalla ja juttelemalla. Vauva saa jakamattoman huomioni ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen. On ihana olla näin, rauhassa, sylikkäin.