— Satu Haapanen

Aikaa ohjaukselle! 1.2.

Kuuntelin eilen tutkimusryhmässämme (kasvatuksen eettiset ja monikulttuuriset kysymykset) vierailleita tutkijoita Sauli Puukaria ja Juha Parkkista Jyväskylän yliopistosta. Keskustelimme ohjauksesta ja myös sen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Uskon, että lisäämällä henkilökohtaista ohjausta toiminnan eri kentillä luotaisiin hyvinvointia ja saataisiin jopa säästöjä. Käyttämällä enemmän aikaa ihmisen kunnioittavaan kuunteluun, säästettäisiin kustannuksissa joita aiheutuu vaikkapa epäonnistuneiden työsuhteiden tai masennuksen takia. Onnistuneella ohjauksella ihminen löytäisi itselleen sopivan työpaikan ja paikan elämässä. Viimeksi eilen eräs rouva kertoi, että hän onnistui saamaan itselleen mieluisen työpaikan, kun työvoimatoimistossa jaksettiin auttaa kunnolla sopivan työpaikan haussa. Erityisen harmillista on terveydenhoitohenkilökunnan kiire. Miten voitaisiinka äitien, lasten ja perheiden tilannetta parantaa, jos terveydenhoitajat, kätilöt ja lääkärit ehtisivät kunnolla paneutua asiakkaansa elämäntilanteeseen. Enemmän aikaa kuunteluun ja ohjaukseen kaikilla yhteiskunnan sektoreilla!