— Satu Haapanen

5.3. Oulun turvallisuus

Minulta kysytään vieraskirjassa Oulussa tapahtuneisiin joukkoraiskauksiin liittyen, mitä toimia Vihreät yleensä ja minä erityisesti olemme tehneet ja jatkossa aiomme tehdä taataksemme kaupunkilaisten turvallisuuden ja koskemattomuuden takaamiseksi. Vastaan tässä omasta puolestani. Kuten jokainen Oulussa, myös minä olen tapahtuneista raiskauksista järkyttynyt. Olen hyvin surullinen uhrien puolesta ja miettinyt heidän tilaansa päivittäin. Tämä olisi kamalinta mitä omille lapsille voisi käydä. Toiseen kajoaminen on aina väärin ja raiskaus hirvittävä rikos. On muistettava tässä yhteydessä, että raiskauksista vain pieni osa on ulkomaalaisten tekemiä. Suurin osa raiskauksista tapahtuu kuitenkin suomalaisissa kodeissa suomalaisten tekeminä. Olen kirjoittanut syksyllä Kaleva-lehdessä, että mielestäni pedofiileille ja lasten hyväksikäyttäjille pitäisi laittaa paljon nykyistä kovemmat rangaistukset ja heidän tulisi olla erityisessä tarkkailussa. Lisäksi kirjoitin, että heidän kuvansa pitäisi laittaa lehteen, jotta jokainen osaisi varoa näitä rikoksentekijöitä. Samaa mieltä olen raiskaajien kohdalla. Paljon kovemmat rangaistukset pitäisi ottaa käyttöön eli vähintään kymmenen vuotta ehdotonta vankeutta ja vapautumisen jälkeen erityinen tarkkailu esimerkiksi parin vuoden ajan. Ulkomaalaisille raiskaajille ihan sama rangaistus. Raiskauksesta ja murhasta pitäisi seurata vankilatuomion jälkeen maasta karkoitus. Kaupunkien turvallisuutta voisi lisätä puistojen ja pimeiden reittien valaistuksella sekä lisäämällä poliiseja viikonlopuiksi ja yöaikaan partioimaan eri puolille kaupunkia.