— Satu Haapanen

6.3. Liikenteestä

Vieraskirjaan on tullut monta hyvää kysymystä, joista joitakin kommentoin tässä blogissa. Tällä kertaa aiheena liikennepoliittiset kysymykset. Joudun vastaamaan myöhäisen ajankohdan ja flunssani takia melko pinnallisesti, mutta yritän ottaa paremmin selvää ja kirjoittaa teemasta syvällisemmin ensi tilaisuuden tullen. Minulta kysyttiin kantaa hybridiautojen verotukseen. Hybridiautoja (minun pitää vielä tutkia, ovatko ne täysin saasteettomia, ainakin niiden valmistukseen kuluu energiaa) tulee verottaa erittäin kevyesti, mikäli siirrytään päästöperusteiseen verotukseen. Hybridiauton hankintahinnasta voisi poistaa arvonlisäveron. (Pendolino-nopeusluokan)rataverkon kehittäminen? Pitää kehittää Kemijärvelle asti ja muutenkin säilyttää yöjunayhteydet pohjoiseen. Oulun joukkoliikenteen tila? Raideliikennettä pitäisi kehittää lähikuntiin, bussiliput ovat liian kalliita, eikä niitä voi kaupunkikaan subventoida loputtomiin (yrittäjän vastuu!), se on hienoa, että lastenvaunujen kanssa pääsee ilmaiseksi eli kaupungin maksamana bussilla, aamu- ja iltapäiväruuhkassa on täydessä bussissa aika tylsää eli ainakin ruuhkakeskustan kiertäviä vuoroja enemmän, pienempiä citybusseja voisi kulkea enemmän asuinalueilta kauppakeskuksiin ja keskustaan, vieläkään ei busseihin siirtyminen ole täysin esteetöntä esim. kaksosrattaita työntäville ja myös pyörätuolilla bussiin siirtyminen on usein hankalaa ja jopa kiusallista asiakkaan näkökulmasta, työpaikkaliikennettä pitää kehittää joukkoliikennettä ja pyöräilyä suosivaksi (ilmaiset / alennushintaiset bussikortit työntekijöille?), Kärppä-bussi pitäisi laittaa kiertämään kaupunginosista Kärppämatseihin (bussikyyti kuuluisi lipun hintaan), Suurten kaupunkien tietullit? Olen niiden kannalla, koska varsinkin suurissa kaupungeissa oman auton käyttö tiheän joukkoliikenneverkoston vuoksi ei liikuntarajoitteisia lukuunottamatta ole perusteltua. Tiestön, rataverkon parantaminen ja valtion avustamat junaliput rahoitettaisiin autojen päästöverolla, yleensä verovaroilla ja puuttumalla tiukemmin harmaaseen talouteen, jonka vuoksi menetämme satoja miljoonia veroeuroja vuosittain.
Jaa sivu: