— Satu Haapanen

Back to future 25.3.07

Viikko sitten elettiin jännittävissä tunnelmissa. Ilta huipentuisi vaalitulokseen. Tein lähtöä Luxemburgiin. Saga mukana, Ella ja äiti Luxemburgissa, Eliel ja Aki vielä Oulussa. Välilasku Frankfurtissa. Musertava tulos: toinen sija, mutta yli kolmellatuhanellaneljälläsadalla äänellä. Se ei riittänyt kansanedustajan paikkaan, vaikka ääniä tuli yli 700 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Onneksi voiton vei Erkki. Hän on hyvä pohjoisen vihreiden edustaja. Hänen työhönsä voi hyvillä mielin luottaa. Minun painopisteeni olisi ollut perheissä, lapsissa, nuorissa, koulutuksessa ja sosiaalisissa asioissa. Ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ja ympäristön tilan parantaminen olisi kulkenut alituisesti rinnalla. Olen iloinen vihreiden uudesta lisäpaikasta ja siitä, että Niinistön Ville ja Haaviston Pekka ovat mukana eduskuntaryhmässä. Vihreiden ryhmässä ei ole yhtään vähäpätöistä edustajaa, vaan kaikki ovat rautaisia ammattilaisia. Olisi ollut huikeaa työskennellä heidän kanssaan. Eliel ja Aki saapuivat illalla kotiimme Luxemburgiin. Perhe on taas koossa ja huomenna on paluu arkeen. Eliel lähtee kanssani aamulla kouluun. Matkustamme bussilla. Siinä voimme jutella ja ottaa koulupäivän jälkeen torkut. Ella ja Saga jäävät isänsä kanssa kotiin. Maanantai on pitkä työpäivä, matkoineen lähes kymmenen tuntia. Muut päivät ovatkin sitten inhimillisempiä, koulu loppuu jo yhden aikaan. Aloitimme Elielin kanssa ranskan kertauksen. Puolen vuoden tietojen kurominen on kova työ, mutta edessä on pääsiäisloma ja kun käytämme asiaan puoli tuntia päivittäin, alkaa kieli taas sujua. Elielin kaverit ovat iloisia hänen paluustaan. Yläkerran poika kiljui ilosta, kun näki Elielin. Saga nukkuu parvekkeella ja minä alan maksella viimeiset vaalilaskut. Tämmöistä se on, elämä. Suloisen katkeraa, mutta kaikki on kuitenkin hyvin ja jos joku voitti niin kai sitten omat lapset. Nyt on aika keskittyä tähän työhön, kasvattajana ja opettajana kehittymiseen, omien lasten hoitamiseen sekä yhteiskunnan tarkkailuun täältä käsin. Ympäristön puolesta voi vaikuttaa mikrotasollakin. Miten saisin tähän pihaan biojäteastian? Siinä onkin haastetta asukkaiden vanhoillinen koostumus huomioon ottaen. Taidan ottaa yläkerran nuoren pariskunnan mukaan projektiin.