— Satu Haapanen

Tyytyväinen emäntä 3.4.07

Olen oikein tyytyväinen itseeni. Sain äsken portaat luututtua. Olen koko päivän siivonnut talven pölyjä asunnostamme ja saanut muun muassa siirrettyä vanhat kansiot avohyllystä kaappiin. Kansioissa oli kunnallispolitiikkaa ja monikulttuurisuuskasvatusta. Mietin, että tulenkohan vielä tarvitsemaan varsinkin opetuskansioita joskus. Ei sitä tiedä. Kunnallispolitiikassa ovat asiat toivottavasti jo vähän edenneet ja muuttuneet siihen mennessä, kun olen taas ehdolla in sh"Allah. Siivotessa sain tehtyä Elielille oikein miellyttävän oman luku- ja puuhailupaikan työpöytineen hyllyineen. Ensimmäiseksi hän sijoitti hyllylle Tunisiasta ostetun tikarin. Se on ihan hieno ja onneksi tylsä. Aki taitavana nikkarina jatkoi kirppikseltä löytämäänsä Lundian hyllyä pöytälevyllä ja siitä tuli hyvä työpöytä Elille. Eliel on joka aamu opiskellut ranskaa. Hänen täytyisi saada kahden viikon pääsiäisloman aikana puolen vuoden opit päähän. Onneksi hän on asiasta kohtalaisen innostunut ja onneksi pystyn auttamaan. En voi olla vieläkään ihmettelemättä kahden viikon takaisia Oulun piirin äänestäjien edustajavalintoja. Katselin valittujen kuvagalleriaa, ja jos oikein tiedän ainoastaan yhdellä valituista on pieni lapsi. Joillain toisilla varmaan jo aikuiset tai lähempänä aikuisikää. Mietin varsinkin tänään, että edustajiltamme puuttuu paljon lapsiperheen arjen kokemusta tai se on jo niin kaukana, ettei enää muista, laitettiinko kurahousujen lahkeet kumppareiden päälle vai sisään. Ja esimerkiksi se kokemus, mitä on siivota (vuokra-)asuntoa pienten lasten pyöriessä jaloissa ja toteuttaa siinä vielä henkisiä ja poliittisia tarpeitaan ja kohota jopa korkeaan poliittiseen asemaan, kuten esimerkiksi Tytti ja Risto ovat tehneet. Toivottavasti ehdolla olleet nuorehkot ehdokkaat eivät turhaannu ja anna periksi yksien vaalien jälkeen, vaan jaksavat lähteä mukaan toisen tai kolmannenkin kerran. Enolla on tänään synttärit. Onnea paljon sinne Kosovoon!