— Satu Haapanen

Opettajien päivänä

Jokaisella on opettaja. Ilman opettajia emme olisi oppimistuloksissamme maailman kärkeä. Opettajiemme korkealla koulutuksella ja ammattitaidolla on kiistatta yhteys maamme menestykseen. Ilman hyvää opettajankoulutusta ei olisi hyviä opettajia, eikä ilman hyviä opettajia osaavia oppilaita.

Eduskunnassa vierailee usein ryhmiä ihmettelemässä suomalaisen koulutusmenestyksen salaisuutta. Ulkomaalaiset vieraat kummastelevat ulkoisen kontrollin puutetta kouluistamme ja opettajiemme itsenäisyyttä työnsä suhteen. Noina hetkinä olen sanomattoman ylpeä suomalaisen opettajan ammattilaisuudesta. Opettajamme vain ovat niin hyviä, kaikilla koulutusasteilla.

Mutta pelkkä taitavuus ei riita pitämään opettajia kouluissa, vaikka työstään tykkäisikin. Opettajien palkka on laahannut jo kauan alakantissa, ja sitä huonompi se on, mitä pienemmistä lapsista on kyse. Mieslastentarhanopettaja on jo harvinaisuus, eikä syytä tarvitse kysellä.

Opettajan työssä onnistuminen ja hyvinvoiminen on oppijankin etu. Muuttuva maailma vaatii meiltä jokaiselta monenlaisia taitoja, eikä vähiten opettajilta. Oman osaamisen päivitys ja mahdollisuus opetella uutta kuuluu olla jokaisen ammattilaisen - myös opettajien - oikeus.

Perustehtävänsä opettamisen ohella työskentelee opettaja erilaisissa tiimeissä, oppilashuoltoryhmissä ja oman koulunsa kehittäjänä. Opettaja kasvattaa hyviin tapoihin ja puhaltaa pipejä pois polvista ja joskus sielustakin. Opettajan kannustava sana saattaa kantaa Nobel-palkintoon asti tai nuoren ainakin oman elämänsä sankariksi. Opettajat ovat vastuussa tulevista osaajista. Siksi opettajista on pidettävä hyvä huoli.

Maailman opettajien päivänä haluan onnitella ja kiittää sinua arvokkaasta työstäsi kasvavien pienten ja isompien parissa. Olet tärkeä.

Syyslehti luokkasi ikkunassa

se sama joka

varisi ja ilmestyi,

varisi ja ilmestyi

Silmu vielä odottaa

Jaksat korjata, auttaa, puhaltaa

aloittaa joka aamu

ja taas

Huomaatko silmujen avautuneen?

Heistä on tullut lehtiä,

koivuja, vaahtera, vahvoja tammia

Siinä pöytasi ääressä.

Ellan pipo lattialla, tai Millan.

Lehti värisee,

ja sinulla on heitä hymyilevä ikävä.