— Satu Haapanen

Eroon turkistarhauksesta

Minulla oli ilo osallistua tänään Vihreän eduskuntaryhmän edustajana tilaisuuteen, jossa julkistettiin, että kansalaisaloite turkistarhauksen lakkauttamiseksi Suomessa on kerännyt yli 50 000 allekirjoitusta.

Turkikset eivät kuulu enää tähän aikaan, kun on keksitty muita materiaaleja, jotka pitävät ihmisen lämpimänä ja tyytyväisenä säästä ja vuodenajasta riippumatta. Turkisten esteettinen arvo on suhteellinen käsite: varakkuutta ja tyylikkyyttä voidaan nykyään osoittaa muillakin keinoin kuin ripustamalla (kuolleen eläimen) turkki ylle. Turkis on nykyään täysin tarpeeton ”hyödyke”, joka voidaan korvata muilla vaatekappaleilla.

Hallitusohjelman kirjaukset turkistuotannosta heijastavat kahta poliittista näkemystä. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että ”hallitus tukee edelleen turkistuotannon kehittämistä vastuuta tuntevana elinkeinona”. Toisaalta kirjattiin myös, että ”Hallitus selvittää turkistarhauksesta muuhun elinkeinoon vapaaehtoisen siirtymisen kannustamisen mahdollisuuksia.”

Olen vahvasti jälkimmäisen kirjauksen kannalla. Mielestäni turkistuotanto on lopetettava mahdollisimman nopealla siirtymäajalla. Tämä täytyy tapahtua niin, että turkistuottajia tuetaan siirtymään muihin elinkeinoihin ja heidän taloudelliset menetyksensä korvataan.

Turkistarhausasia ajankohtaistui nyt, kun Turkistarhaton Suomi –kansalaisaloite on saanut tuekseen riittävän määrän allekirjoituksia. Eduskunnan on otettava asia käsiteltäväkseen, sillä maaliskuussa 2012 astui voimaan uusi laki kansalaisaloitteesta. Kansalaisaloite mahdollistaa lakialoitteen, kun sen tueksi on kerätty kuuden kuukauden aikana vähintään 50 000 allekirjoitusta. Aloite turkistarhauksen lopettamiseksi on historiallisesti merkittävä, sillä se on ensimmäinen suomalainen kansalaisaloite, joka tulee eduskunnan käsittelyyn.

Turkistarhaton Suomi –kampanja on onnistunut saamaan reilussa viidessä kuukaudessa kymmenettuhannet ihmiset liikkeelle ja allekirjoittamaan vetoomuksen. Tämä on loistava osoitus kansalaisjärjestöjen tarpeellisuudesta, niiden yhteistyökyvyistä ja kansalaisaktiivisuudesta. Tätä aktiivisuutta ja aloitteellisuutta on lainsäätäjien kunnioitettava ryhtymällä nopeisiin toimenpiteisiin aloitteen käsittelemiseksi.

Onnittelen kansalaisjärjestöjä ja eläinten hyvinvoinnista välittäviä kansalaisia tavoitteen saavuttamisesta. Vihreä eduskuntaryhmä ottaa mielihyvin aloitteen vastaan ja toimii sen edistämiseksi.

Tiedote kansalaisaloitteesta täällä.